1. Resurssointi ja projektin suunnittelu
Näin mittaviin projekteihin harvoin riittää talon sisältä resursseja. Kun valitset kumppania, valitse sellainen, joka kykenee sekä strategiseen liiketoiminnan suunnitteluun että tekniseen toteutukseen. Koska uudistukset järjestelmäarkkitehtuurissa eivät tapahdu yhdessä yössä, on ensisijaisen tärkeää luoda vaiheittainen roadmap, joka ottaa huomioon resurssit sekä liiketoiminnan kannalta kriittisimmät tarpeet. Ihanteellisinta on se, että kumppanilla on kokemusta konteksista. Integraatioiden suunnittelu ja toteutus varastonhallintaan tai logistiikkaan vaatii erilaista tietämystä suhteessa esimerkiksi ERP-, PIM- tai CRM-järjestelmiin.
2. Nykytilanteen kartoitus
Kun on selvää kenen kanssa hankkeeseen lähdetään, itse järjestelmäarkkitehtuurin kehitystyö alkaa nykytilan perusteellisesta kartoituksesta. Mitä suurempi ja vakiintuneempi organisaatio on, sitä enemmän tähän vaiheeseen tulee luonnollisesti käyttää aikaa. Jotta arkipäivän käytäntöjä voidaan ymmärtää riittävällä tarkkuudella, kannattaa haastatella mahdollisimman useaa käyttäjää ja toimittajaa. Arkkitehtuurin hahmottamiseen voi käyttää ruutuvihkoa, Exceliä tai siihen tarkoitettuja visuaalisia ohjelmistoja. Pääasia on se, että kaikki järjestelmien väliset suhteet havainnoidaan, niiden roolit ja käyttäjät listataan sekä ymmärretään, miten valinnat palvelevat liiketoiminnan tavoitteita.
3. Tee työtä, jolla on tarkoitus?
Seuraavaksi lähdetään suunnittelemaan arkkitehtuuria ja minimoimaan päällekkäisiä toimintoja. Palapelin palaset järjestellään uudelleen ja turhat heitetään roskiin. Luomalla järjestelmille järkevät roolit ja vastuut voidaan optimoida työntekijöiden ajankäyttö. Kun samaa tietoa ei tarvitse lisätä moneen paikkaan, tulee työnteosta myös mielekkäämpää ja manuaalisen työn inhimillisyydestä johtuvat virheet vähenevät. Integraatioilla ei helpoteta pelkästään työntekijöiden arkea, vaan tehdään myös asiakkaista tyytyväisempiä. Esimerkiksi omnichannel-kaupassa saatavuustiedot verkon ja kivijalkamyymälän välillä tulee saada ajan tasalle. Jos tiedonsiirto on hidasta ja päivitykset ajetaan vain kerran yössä, eivät asiakkaat tai myyjät voi luottaa saldomääriin.