Mikropalvelut tarjoavat useita hyötyjä. Serveri-infran näkökulmasta on olennaista, että jokaisen järjestelmän osaa voidaan (automaatti)skaalata toisistaan riippumatta. Näin ollen jos tilauksia tulee paljon, koko järjestelmä ei hidastu, vaan sen sijaan korkean kuormituksen komponenttia voidaan skaalata joustavasti.
Ohjelmistokehitystä taas puolestaan helpottaa se, että jokaista mikropalvelua voi kehittää oma porukkansa. Tällöin vastuu jakautuu selkeämmin ja tiimeille voidaan asettaa esimerkiksi mikropalvelukohtaisia KPI:tä. Kun tiimi on vastuussa yhdestä kokonaisuudesta eikä epämääräisestä osasta suurta järjestelmää, vastuunotto tapahtuu luonnostaan.
Business-näkökulmasta katsoen yksi olennaisimpia etuja on se, että mikropalveluita voidaan kehittää reaalimaailmaa vastaaviksi. Järjestelmien toimintalogiikat mallinnetaan niin, että ne toteuttavat suoraan yrityksen toimivaa business-logiikkaa. Monoliittisten järjestelmien maailmassa on usein niin, että alustaa aletaan väkisin taivuttaa johonkin suuntaan ja muutokset aiheuttavat usein järjestelmävirheiden tai -muutosten ketjureaktion. Mikropalveluille sen sijaan voidaan toteuttaa jokaiselle oma business-sovellutuksensa.