7 yleistä syytä ostoskorin hylkäämiseen

Verkko-ostoksia tekevä asiakas on herkkä hylkäämään ostoskorinsa, jos verkkokaupan käyttäminen on hankalaa. Tutkimuksen mukaan jopa puolet nettikaupoissa tehdyistä ostoksista keskeytyy ennen maksamista. Listasimme syitä, miksi asiakkaat hylkäävät ostoskorinsa – ja pahimmassa tapauksessa asioivat muualla nyt ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa.

Miksi verkkokaupassa ostoskori voidaan herkästi hylätä?

Hitaus

Yhtä lailla kuin ostaja voi kypsyä myymälän hitaasti etenevään jonoon, verkko-ostosten tekemisessä ripeys on valttia. Pitkät latausajat turhauttavat ja saavat käyttäjät helposti hylkäämään ostoaikeensa. Harva hitauden takia kertaalleen luovuttanut enää palaa kauppaan, vaan etsii vaihtoehtoisen kanavan ostosten tekoon. Erityisesti mobiililla käyttäjät turhautuvat hitaasti latautuviin sivustoihin.

Ratkaisu: Salamannopea sivusto takaa, että ostopolku ei katkea ainakaan kärsimättömyyteen. Verkkoyhteyden lisäksi sivuston nopeuteen vaikuttavat erilaiset ohjelmakehityksen tekniset ratkaisut, minkä johdosta osaava ohjelmistokehityksen kumppani on tärkeä resurssi.

Liian pienet painikkeet

Onko mitään rasittavampaa kuin zoomailla selainta älylaitteella etsien painettavaa nappia? Hankala navigointi erityisesti mobiililaitteella saa ostajat kaikkoamaan varmasti. Parhaimmassa tapauksessa maine vaikeasti käytettävästä sivustosta kiirii myös kaveripiiriin.

Ratkaisu: Varmista, että sivuston toiminnallisuudet (esimerkiksi navigaatio, valintaruudut, alasvetovalikot) toimivat vaivatta kaikilla päätelaitteilla.

Puutteelliset tuotetiedot

Mistä materiaalista tämä paita on? Minkä kokoisesta peilistä on kyse? Verkkokaupassa ostopäätös perustuu kuviin ja tuotetietoihin. Asiakas ei vakuutu, jos annetut tiedot eivät riitä muodostamaan hyvää kuvaa tarjolla olevasta tuotteesta. Jos tuote ei vakuuta, ei alennuskoodit, ilmaiset toimitukset tai muut kannustimet riitä voittamaan asiakasta puolellesi.

Ratkaisu: Tarkista, että tuotetiedot, kuvaukset ja valokuvat ovat riittävät ja näkyvät optimaalisesti kaikilla näytöillä. Tee kuvien suurentamisesta mahdollista. Tavoitteena on, että asiakas tietää tasan tarkkaan, mitä hän on tilaamassa.

Pakkorekisteröityminen

Harva hihkuu innosta, kun pääsee rekisteröitymään uuteen palveluun. Erityisesti uudet asiakkaat saattavat haluta tehdä ensimmäisen tilauksen testimielessä, eivätkä halua joutua muistamaan taas uusia käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Automaattisesti täyttyvät tilaustiedot helpottavat kanta-asiakkaiden elämään, mutta tuntuu ensikertalaisesta harvoin tarpeelliselta. Tilausvaiheeseen edennyt prosessi tyssää helposti kuin seinään, jos tilaaminen vaatii rekisteröitymistä.

Ratkaisu: Tee ostamisesta yhtä helppoa ja houkuttelevaa sekä rekisteröityneille että vieraileville käyttäjille. Pyri ratkaisuun, josta asiakkaalle tulee olo, että kumpikin keino on yhtä hyväksyttävää.

Liian vähän maksutapoja

Jos asiakas ei löydä itselleen sopivaa maksutapaa, jää ostos tekemättä. Paytrailin mukaan 33 prosenttia verkko-ostoksista keskeytyy sopivan maksutavan puuttuessa. Suomalaiset suosivat maksutavoissa verkkopankkeja, luottokortteja, laskuja ja osamaksuja. Mobiilimaksutavat kuten MobilePay, ApplePay ja GoogleWallet ovat kansainvälisesti jo tuttuja maksutapoja erityisesti nuorten keskuudessa ja kasvattavat suosiotaan Suomessa jatkuvasti

Ratkaisu: Monipuoliset maksutavat varmistavat, että asiakkailla on varaa valita itselleen sopivin ja nopein maksuväline. Viesti monipuolisista maksutavoista mahdollisimman selvästi myös ostoskorin ulkopuolella.

Itsestään tyhjentyvä ostoskori

Asiakas on ehtinyt älylaitteellaan klikkailla ostoskoriin mielenkiintoisia tuotteita jo muutaman, kun selailun keskeyttää puhelu. Kun hän pääsee palaamaan verkkokaupan pariin, ostoskori on yllättäen tyhjä.

Ratkaisu: Erityisesti mobiililla on tärkeää, että asiakas voi halutessaan käyttää muita sovelluksia ja puhelimen toiminnallisuuksia ilman, että joutuu aloittamaan ostamisen alusta.

Tilauksen muuttaminen tai tarkistaminen on hankalaa

Lipsahtiko tähän nyt ylimääräinen tuote? Valitsinhan oikean koon ja värin? Maksaessa asiakas haluaa varmistaa, että ostoskorista löytyy varmasti juuri ne tuotteet, jotka oli tarkoituskin tilata. Jos tilauksen tarkastaminen tai muuttaminen on tehty hankalaksi, asiakas saattaa turhautua ja jättää tilauksen sikseen.

Ratkaisu: Palvelumuotoilua ja UX-suunnittelua hyödyntämällä varmistat, että tilausprosessi on alusta loppuun mahdollisimman suoraviivainen. Sijoita sivulle visuaalisia vihjeitä siitä, missä kohtaa prosessia asiakas on ja mitä seuraavaksi on tiedossa. Näin nopeutat asiakkaan etenemistä ja varmistat, että ostoskori menee maksuun.

Yllättävät kulut

Helpoin tapa ärsyttää potentiaalista asiakasta on kulut, joista tulee tieto vasta tilausta vahvistaessa. Tällainen voi olla esimerkiksi tieto postituskuluista.

Ratkaisu: Viesti maksuista ja kuluista avoimesti ja rehellisesti jo ennen tilaamissivua. Näin asiakkaalle syntyy luottavainen olo, eikä ostaminen tyssää viime metrien yllätyksiin.