PWA tekee natiivisovelluksista digibokseja

Progressiiviset web-sovellukset (Progressive Web Applications, PWA) herättivät vuoden 2017 jälkimmäisellä puoliskolla kiinnostusta ja levisivät laajempaan tietoisuuteen. Vuonna 2018 tullaan näkemään todennäköisesti ensimmäisiä läpimurtoja PWA-puolella, sillä kehitys kulkee eteenpäin kovaa vauhtia. Nyt yrityksillä alkaa olla viimeisiä hetkiä hypätä mukaan PWA-junaan. Ensi vuonna se voi olla jo liian myöhäistä.

Vuonna 2015 Google julkaisi ”Mobilegeddonin”, jonka myötä hakukone alkoi suosia mobiiliystävällisiä sivustoja rankingissaan. Tälle jatkumona olivat AMP-sivustot (Accelerated Mobile Pages), ja vuonna 2017 esiteltiin tuki progressiivisille selainapplikaatioille (PWA) Chrome-selaimessa. Näkemykseni mukaan tämä viimeisin virstanpylväs on merkittävämpi muutos kuin responsiivisuus, AMP ja Mobiligeddon yhteensä.

PWA:n julkaisusta on tultu vauhdikkaasti siihen pisteeseen, että kirjoitushetkellä Chrome ja Opera tukevat täysin kaikkia PWA-sovelluksen ominaisuuksia. Microsoftin Edgella tuki valmistunee pian. Samsung on ilmoittanut ja osoittanut vahvaa tukea PWA-teknologialle. Koska selainsovellukset luonnollisesti uhkaavat tulevaisuudessa sovelluskauppoja, on Apple hidastellut yhteensopivuuden kanssa. Kuitenkin muutaman viime kuukauden sisällä tuki keskeiselle Service Worker -teknologialle on lisätty Safariin ja iOS:n uusiin versioihin. Tämä osoittaa, että myös Apple on mukana PWA-junassa.

Mikä ihmeen PWA? Lue progressiivisten selainsovelluksen perusteista ja hyödyistä täältä.

Vaikka progressiivinen websovellus parantaa esimerkiksi uutissivustojen ja e-commercen asiakaskokemusta sekä kehitystyötä merkittävästi, on hyvä huomata, että kaikki sivustot tuskin tulevat tarvitsemaan PWA:n ominaisuuksia. Jokaisen yrityksen tulisikin kriittisesti arvioida PWA:n hyötyjä: kuinka tärkeää on tarjota yhtenäinen asiakaskokemus suoraan web-selaimen kautta laiteriippumattomasti? Jos kyseessä on hyvin staattinen, yksinkertainen, vähän sisältöä sisältävä sivu, joka latautuu nopeasti, ”perinteinen” responsiivinen web-sivusto on varmasti riittävä ratkaisu.

E-commerce-puolella tilanne on täysin päinvastainen. Esimerkiksi intialaisen verkkokauppayritys Flipkartin kehittämä PWA-sovellus Flipkart Lite, joka yhdistää webin ja natiivisovelluksen parhaat puolet, on huomannut uutuusteknologian hyödyt: Jopa 60 prosenttia asiakaskäynneistä tulee suoraan kotinäytölle lisätyn PWA-pikakuvakkeen kautta. Mikä merkittävintä, nämä visiitit konvertoivat datan mukaan 70 prosenttia paremmin normaaleihin vierailuihin verrattuna. Tässä casessa puhutaan vain PWA:n yhdestä ominaisuudesta, ja jo sillä tulokset olivat merkittäviä.

Jos PWA lunastaa kaikki siihen kohdistuvat odotukset, ovat natiivisovellukset joitain poikkeuksia lukuunottamatta pian kuin digibokseja – ylimääräisiä lisäosia, joiden ominaisuudet ennen pitkää löytyvät sisäänrakennettuina ratkaisuina.

Toistaiseksi esimerkiksi Suomessa on nähty hyvin vähän PWA:n ominaisuuksia hyödyntäviä sivustoja. PWA-teknologia tarjoaa yrityksille, jotka tunnistavat laiteriippumattomuuden ja ”yhden alustan taktiikan” tuomat hyödyt, houkuttelevan paikan vallata markkinaosuutta mobiilipuolella järkevillä investoinneilla ja uutuusarvoa hyödyntäen.

Monipuolista toiminnallisuutta tarjoavien sivustojen ja verkkokauppojen tulisi ehdottomasti kartoittaa PWA:n rooli digitaalisessa strategiassaan mieluiten tänä vuonna tai ehdottomasti viimeistään ensi vuonna. Arvelen, että vuoden 2019 puolella PWA-kehitysprojekteilla alkaa jo olla kiire kilpailuedun säilyttämiseksi.