Sisältö on kuningas… vai onko? Ehkä jos “se” löytyy ja näkyy.

Usein ajatellaan, että hyvän tuotteen, palvelun tai muun kyllä löytää. Tämä perustuu hyvinkin vanhentuneeseen ajatteluun ajalta, jolloin yrityksiä oli murto-osa nykyisestä ja markkinoilla tuotteita ja brändejä merkittävästi vähemmän.

Digitaalinen markkinapaikka, kun se lopulta syntyi, oli hiljaisempi ja rauhallisempi. Silloin pystyttiinkin rakentamaan pitkäaikaista bränditunnettuutta, jolla on - tai ainakin oli - väliä.

Merkkejä en tässä luettele, mutta kaikille meille tulee varmasti mieleen muutama tekninen laite tai automerkki, jonka arvo perustuu historialliseen käsitteeseen laadusta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kilpailu on kuitenkin kiristynyt valtavasti, ja joukko täysin uusia toimijoita on vallannut vanhojen tekijöiden markkinaosuuksia hurjalla tahdilla.

Sisältö on kuningas - vai onko? Ehkä jos se löytyy ja näkyy.

Laatuun luottaminen on toki tärkeä osa hyvää brändistrategiaa ja laatu on varmasti kyllä näillä vanhoillakin toimijoilla hyvää. Tosiasia tänä päivänä kuitenkin on, että laatukaan ei löydy, jos löydettävyyttä ei mietitä heti digitaalisen palvelun alkumetreiltä lähtien.

Viimeisen noin viiden vuoden aikana on ymmärretty, että laadukas sisältö verkkopalveluissa on keskiössä ja tuottaa tarvittavaa lisäarvoa löydettävyyteen. Puhutaan SEO:sta (Search Engine Optimization) tai hakukonelöydettävyydestä ja oman median tärkeydestä, sekä oikeanlaisen tiedon löytämisestä pitkin asiakkaan ostopolkua.

Hyvät digitaalisten kanavien strategiat, avainsanatutkimukset, sisältösuunnitelmat, tekniset SEO-tutkimukset ja SEO-strategiat sekä jatkuva SEO ja digitaalisen markkinoinnin työ ovat äärimmäisen tärkeitä löydettävyyden kannalta, puhumattakaan oman ja ulkopuolisen datan tutkimisesta. Syy tähän on se, että viimeisen kymmenen vuoden aikana on kilpailu verkossa vain kiihtynyt, ja se kiihtyy kiihtymistään. Tämä tekee myös löytymisen ja näkymisen aina vain vaikeammaksi. Nykyään se vaatii jatkuvaa työtä, ei vain laadukasta brändiä.

No siis miksi se hakukone tai digitaalinen alustanäkyvyys nyt sitten on niin tärkeää?

Jos haluamme vertailla vanhaa maailmaa ja nykypäivää, voisimme ajatella, että hakukoneet ovat vähän niinkuin kauppatorit ennen vanhaan, ja muut alustat kauppatorin eri kojuja.

Tutut toimijat, parhaat tuotteet ja parasta palvelukokemusta sukupolvien ajan tarjonneet vakiinnuttivat ostajakuntansa ja kassavirtansa - kunnes torille tuli muutama uusi toimija, joiden uudet, herättelevät innovaatiot veivät asiakkaat, osittain uutuusarvollaan, osittain vastaamalla uusiin tarpeisiin.

Torilla toimimisessa näkyvyyden ja tarjonnan selkeyden tärkeys kilpailijoihin nähden oli, ja on edelleen, keskeinen asia. Entistä tärkeämmäksi sen tekee kiristynyt kilpailutilanne ja massiivinen tuulahdus uusia torilla aloittavia toimijoita. Periaatteessa tämä sama logiikka pätee hakukoneisiin ja näkyvyyteen digitaalisilla alustoilla.

Nyt "digitaalisille toreille" virtaa jatkuvasti ja enenevässä määrin uusia toimijoita. Vanhat ja uudet toimijat joutuvat panostamaan näkyvyyteen. Riippuen siitä, mitä tutkimusta uskoo, 65-95% ihmisistä aloittaa ostopolkunsa online-tutkimuksella - ja tässä tutkimuksessa hakukoneet ovat ykkösasemassa, ja sosiaalisen median alustat merkittäviä tietoisuuden kasvattamisessa ja jakamisessa.

Erottavana tekijänä tori-analogiaan on data ja datan tuoma faktuaalinen lähestymiskulma ja datapohjaisen mallentamisen mahdollisuudet. Jos ennen perustettiin tieto siihen kuuluisaan mutu-tuntumaan ja suosituksiin, niin vaikka tänäkin päivänä mutu ja suositukset ovat merkittäviä tekijöitä ostopäätöksen teossa, voimme digitaalisella kauppatorilla näyttäytyä oletusten perusteella oikeille ihmisille oikean aikaan ja oikeassa paikassa suhteessa heidän ostopolkuunsa.

Jos löydettävyyden näkökulmaa tai siihen linkitettyjä mahdollisuuksia ei ole mietitty verkkokaupan rakennusvaiheessa, suuri myyntipotentiaali on jätetty hyödyntämättä - puhumattakaan muista kanavista, joista lisää toisella kertaa!

Kasvumarkkinoinnin ytimessä on kolme asiaa sekä B2B- että B2C-puolella:

  • Asiakkaan datan kokonaisvaltainen arkkitehtuuri, suunnittelu, rakennus, mittaus ja hyödyntäminen;
  • Asiakaspolkujen rakentaminen ja jatkuva mittaus sekä konversio-optimointi julkaistussa verkkopalvelussa - sillä ajatuksella, että digitaalinen alusta ei ole koskaan valmis;
  • Kasvumarkkinoinnin laaja-alaisten keinojen hyötykäyttö asiakkaidemme löydettävyyden varmistamiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja data lähtöisesti - varmistaen asiakkaidemme jatkuvan näkyvyyden verkossa siinä “torin” kulmassa, missä juuri se sinun yrityksellesi merkityksellinen asiakas liikkuu.

Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Autamme myös projektiluontoisesti tai kohdennetuissa kanavissa, sillä meiltä löytyy osaamista koko digitaalisen markkinoinnin ekosysteemin osalta aina tietoisuuden rakentamisesta tunnistetun asiakkaan motivoimiseen.

Ole yhteydessä meihin!