Jos haluamme vertailla vanhaa maailmaa ja nykypäivää, voisimme ajatella, että hakukoneet ovat vähän niinkuin kauppatorit ennen vanhaan, ja muut alustat kauppatorin eri kojuja.
Tutut toimijat, parhaat tuotteet ja parasta palvelukokemusta sukupolvien ajan tarjonneet vakiinnuttivat ostajakuntansa ja kassavirtansa - kunnes torille tuli muutama uusi toimija, joiden uudet, herättelevät innovaatiot veivät asiakkaat, osittain uutuusarvollaan, osittain vastaamalla uusiin tarpeisiin.
Torilla toimimisessa näkyvyyden ja tarjonnan selkeyden tärkeys kilpailijoihin nähden oli, ja on edelleen, keskeinen asia. Entistä tärkeämmäksi sen tekee kiristynyt kilpailutilanne ja massiivinen tuulahdus uusia torilla aloittavia toimijoita. Periaatteessa tämä sama logiikka pätee hakukoneisiin ja näkyvyyteen digitaalisilla alustoilla.
Nyt "digitaalisille toreille" virtaa jatkuvasti ja enenevässä määrin uusia toimijoita. Vanhat ja uudet toimijat joutuvat panostamaan näkyvyyteen. Riippuen siitä, mitä tutkimusta uskoo, 65-95% ihmisistä aloittaa ostopolkunsa online-tutkimuksella - ja tässä tutkimuksessa hakukoneet ovat ykkösasemassa, ja sosiaalisen median alustat merkittäviä tietoisuuden kasvattamisessa ja jakamisessa.
Erottavana tekijänä tori-analogiaan on data ja datan tuoma faktuaalinen lähestymiskulma ja datapohjaisen mallentamisen mahdollisuudet. Jos ennen perustettiin tieto siihen kuuluisaan mutu-tuntumaan ja suosituksiin, niin vaikka tänäkin päivänä mutu ja suositukset ovat merkittäviä tekijöitä ostopäätöksen teossa, voimme digitaalisella kauppatorilla näyttäytyä oletusten perusteella oikeille ihmisille oikean aikaan ja oikeassa paikassa suhteessa heidän ostopolkuunsa.
Jos löydettävyyden näkökulmaa tai siihen linkitettyjä mahdollisuuksia ei ole mietitty verkkokaupan rakennusvaiheessa, suuri myyntipotentiaali on jätetty hyödyntämättä - puhumattakaan muista kanavista, joista lisää toisella kertaa!
Kasvumarkkinoinnin ytimessä on kolme asiaa sekä B2B- että B2C-puolella:
- Asiakkaan datan kokonaisvaltainen arkkitehtuuri, suunnittelu, rakennus, mittaus ja hyödyntäminen;
- Asiakaspolkujen rakentaminen ja jatkuva mittaus sekä konversio-optimointi julkaistussa verkkopalvelussa - sillä ajatuksella, että digitaalinen alusta ei ole koskaan valmis;
- Kasvumarkkinoinnin laaja-alaisten keinojen hyötykäyttö asiakkaidemme löydettävyyden varmistamiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja data lähtöisesti - varmistaen asiakkaidemme jatkuvan näkyvyyden verkossa siinä “torin” kulmassa, missä juuri se sinun yrityksellesi merkityksellinen asiakas liikkuu.