Palvelumuotoilun määritelmä on universaali ongelma. Asiantuntijat tuntuvat olevan yhtä mieltä vain yhdestä seikasta: ei ole olemassa yhtä tyhjentävää määritelmää.
Määrittelemisen hankaluus piilee siinä, että kyseessä ei ole selvärajainen “metodi” tai rajattu osaamisalue, toteaa Lamian Head of Design Saana Turunen.
“Palvelumuotoilu on sateenvarjokäsite, johon yhdistyy elementtejä muotoilusta, käytettävyyssuunnittelusta, myynnistä ja markkinoinnista”, määrittelee Turunen.
Palvelumuotoilulla tarkoitetaan kokonaisvaltaista suunnittelua, jonka tavoitteena on luoda helppokäyttöisiä ja relevantteja palveluita, tuotteita, tiloja ja prosesseja. Esimerkiksi verkkokaupan suunnittelussa palvelumuotoilun tavoitteena on tuottaa liiketoiminnallisesti menestyvä kaupallinen alusta.
“Palvelumuotoilu ei ole uusi, ihmeellinen ‘magic wand’, vaikka aihe nyt paljon puhututtaakin”, Turunen toteaa.
“Jotkut käsittävät palvelumuotoilun visuaaliseksi ilotulitukseksi. Tosiasiassa visuaalisuus on vain osa palvelumuotoilua. Estetiikka on keino, jolla palvelusta tehdään houkutteleva."