Aloita verkkokaupan sivustokokemuksen optimointi hyödyntämällä engagement-teknologioita

Sivustovierailun ensimmäiset sekunnit ovat ratkaisevia ja mobiilikokemus ensisijaisen tärkeä. Ensivierailijalla saattaa olla hieman enemmän kiinnostusta, uteliaisuutta ja aikaa käyttää tutustuakseen palvelutarjontaan. Toisella kerralla kärsivällisyyttä on jo vähemmän, sillä vierailijat muodostavat mielipiteen sivustosta niin nopeasti kuin 0.05 sekunnissa*. Keskiverto sivustovierailun pituus läpi eri toimialojen on 54 sekuntia*, B2C-sivustoilla tämä kuitenkin on lyhyempi ja B2B-puolen sivustoilla vain hieman pidempi

Luomalla vuorovaikutteisen palvelukokemuksen verkkopalveluissa olet lähempänä asiakkaan luottamuksen voittamista. Tähän pisteeseen pääseminen kuitenkin tarkoittaa sitä, että ymmärrät mitä asiakas verkkosivuiltasi odottaa. Mitä mieltä olet; ymmärrätkö mitä asiakkaasi verkkosivuiltasi haluaa?

Sivustolla asiointia pystytään ohjaamaan tekoälyllä, niin että keskiverto-odotukset ylittyvät. Tämä on nykyään myös suositus. Palvelutarjoajan tai verkkokaupan valmius sekä kyky ennakoida on tärkeä osa toimivaa verkkokauppaa ja asiakaskokemusta. Se, että reaaliaikaisesti pystyt tarjoamaan sitä mitä vierailija kaipaa on asiakkaan odotusten lunastamista, sillä kilpailijasi, erityisesti kansainväliset kilpailijasi tekevät tämän jo aivan varmasti.

Ecommerce teknologioiden lyhyt historia

Oletko tietoinen siitä, että verkkokaupan toimivuuden parantamiseksi on lukuisia keinoja ja viimeisen kahden vuoden aikana uudenlaisten e-commerce experience teknologioiden määrä on kasvanut huomattavasti. Uusien kävijöiden generointi erilaisten mainonnan formaattien ja kanavien avulla on rutiinia, ja mainonta ei aina tuota haluttuja tuloksia vaikka sivustolla olisikin iso kasvu kävijöissä.

On hyvin mahdollista, todennäköistä jopa, että asiakaskokemuksessa on parannettavaa, etkä ole kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja tehostaaksesi sivustokokemuksen sujuvuutta. Tässä kirjoituksessa kerromme miksi e-commerce engagement työkalujen käyttöönotto on kannattavaa.

Sivuston käyttökokemusta parantavia työkalujen utilisaatiossa, kannattaa tarkastella näitä asioita:

  • Mitä oletusarvoja kuluttajilla on uudella sivustolla vierailessa?
  • Miten nämä voi lunastaa?
  • Kuinka kohtaat asiakkaiden erilaiset tarpeet samalla sivustokäynnillä?
  • Miten parannat vierailun aikana sivuston “stickiness”, “social proof” ja viihdyttävyys kerrointa?
  • Saatko sivustovierailusta tehokkaan ja sujuvan malttamattomalle asiakkaalle, jolla lukuisia vaihtoehtoja?
  • Miten palvella kuluttajaa, jos puhelintuki tai asiakaspalvelutuki ei ole saatavilla 100 % ajasta?

Apua! Pitääkö nyt ymmärtää tekoälyä, sivustoanalytiikkaa ja reaktiivista segmentointia?

Ei! Sinun pitää ymmärtää halusi tuottaa paras mahdollinen asiakaskokemus verkkokaupassasi ja me voimme hoitaa loput.

Tuotteiden ja tarjousten esilletuontiin saadaan parhaat tulokset tekoälyä, sivustoanalytiikkaa ja reaktiivista segmentointia käyttävillä personointi teknologioilla. Lisämyyntiin ja ristiinmyyntiin ei siis tarvita uutta markkinointikampanjaa ja mainontaa, vaan sivuston sisällä on paljon mahdollisuuksia lisämyynnin kytkemiseen muun muassa läpimietittyjen asiakaspolkujen kautta. Käytössä olevat markkinoinnin automaatio ja martech työkalut eivät ole esteenä e-commerce personalisaatio työkaluille, sillä niillä on kaikilla oma roolinsa.

Kuluttajien osallistaminen, sekä osto- että tuotantoprosessin läpinäkyvyys ja yrityksen yhteisöllisyys- ja paikallisuus ovat myös sitoutumista valjastavan sivustokokemuksen näkymättömiä aktivaattoreita. Engagemenet-työkaluja voi verrata kivijalka myynti- tai palveluhenkilöstöön, joka olisi paikalla palvelemassa ja lukemassa asiakkaita, huomaamattomasti ja sulavasti.

Korkeampi vaikuttavuus sivustolla saadaan aikaan kun olet arvioinut perusteellisesti elementteja, joilla on suora tai epäsuora vaikutus asiakaskokemukseen. Sujuvaa ja konvertoitumista tukeva asiakaskokemus lähtee näistä peluspilareista:

  • Sisältöjen informatiivisuus, asiakkaan kipukohtiin vastaaminen ja elämyksellisyyden tai inspiraation jatkumo “digitaalisissa” kohtaamispisteissä
  • Reaaliaikaisuuden kytkentä sivustolla esitettäviin viesteihin sekä eri kanavien välillä
  • Käyttökokemuksen ja vierailijan ostosignaaleihin perustuva omnikanava-personointi
  • Tuloksellisuus ja yrityksen liiketoimintatavoitteiden integrointi tarjouksiin sekä tarjontaan

Tunnistamalla on-site engagement aukot ja kehityskohteet pystyt paremmin myötävaikuttamaan sekä sivustokokemukseen että lopulta vierailijoiden aikeisiin suorittaa osto tai muu tarvittava toimenpide. Sivustovierailijoiden interaktiivisuuden tason nostamiseen on lukuisia tapoja, joihin ei vaadita kaikkien sisältöjen uusimista manuaalisesti, sen sijaan automatisoidut työkalut tulisivat olla tehokkaasti konvertoivan sivuston perustyökalupakkia.

Lamialla autamme yrityksiä luomalla kasvun go-to market suunnitelmia, joilla sivustosi pääsee optimaalisen toimivuuden tasolle Tarjoamme e-commerce asiantuntijoidemme innovoimia ratkaisuja ja konsultaatiota digitaalisen kaupankäynnin, palvelu- ja käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

Oletko kiinnostunut tarkastelemaan miten saisit verkkokaupan toimimaan tehokkaammin ilman suuria mainonnan investointeja? Tehdään sinulle ratkaisukeskeinen e-commerce on-site engagement suunnitelma, kehityskohteita sivustolla on varmasti!

Lähde: Contentsquare; CXL

Ota yhteyttä

Hei, nimeni on
ja työskentelen
Etsin kumppania projektiini, jonka aiheena on
Minut tavoittaa osoitteesta , jotta voimme keskustella lisää. Tässä vielä lisätietoa: