
Keskitettyä, ajantasaista tietoa
Palveluorientoituneessa arkkitehtuurissa, eli kun jokaiseen käyttötarkoitukseen on oma järjestelmänsä, järjestelmien lukumäärä on usein huomattava. Tämä asettaa koventuvia vaatimuksia tiedonsiirrolle ja järjestelmien välisille integraatioille.
Integraatioiden avulla kaikki tieto on aina ajan tasalla ja ylimääräiseltä tiedon syöttämiseltä vältytään. Käytännön tasolla monesti digitaalinen palvelu, verkkokauppa tai tilausjärjestelmä integroidaan yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään, jolloin informaation kuten tuotetietojen, asiakastietojen ja hinnastojen hallinnointi voidaan keskittää yhteen ERP-järjestelmään. Palvelussa tehdyt tilaukset siirretään suoraan toiminnanohjausjärjestelmään. Tämä voidaan toteuttaa reaaliaikaisesti tai tietyin väliajoin. Mikäli integraatioiden määrä on suuri, yleensä näiden keskitettyyn hallintaan toteutetaan ns. integraatioväylä (ESB).
Muita esimerkkejä integroitavista ja siirrettävistä tiedoista ovat asiakastiedot ja tuotetiedot. Integraatio järjestelmien välillä voi olla yksi- tai kaksisuuntainen. Integraatioita voidaan toteuttaa mihin tahansa sovelluksiin, jotka tarjoavat rajapinnan tiedonsiirtoon. Integroinneissa on tärkeää ottaa huomioon myös tiedonsiirron luotettavuus ja virhetilanteiden käsittely. Lisäksi yksi keskeinen osa-alue, logiikan dokumentointi, tulee toteuttaa huolellisesti, jotta integraation myöhempi kehitys on sujuvaa.