HiQ ostaa Lamian

Euroopan johtavaksi teknologiakonsulttiyritykseksi tähtäävä HiQ ostaa nyt digitaaliseen kaupankäyntiin erikoistuneen Lamian. Suomessa perustettu Lamia suunnittelee ja toteuttaa digitaalisia palveluja ja monikanavaisia verkkokaupparatkaisuja. Jatkuvasti kasvavalla yrityksellä on tällä hetkellä 90 työntekijää. Suomalaisyrityksestä odotetaan strategisesti tärkeää vahvistusta HiQ:n vähittäiskaupan alaan kohdistuvaan investointiin.

”Erittäin hienoa päästä toivottamaan Lamia nyt tervetulleeksi HiQ:hun! Verkkokaupparatkaisujen kysynnässä on nähty jatkuvaa, lähes räjähdysmäistä kasvua, ja Lamian syvällinen tietotaito designista, kehityksestä, pilvestä ja datasta sekä tärkeät asiakkaat ja kumppanit vauhdittavat jatkuvaa kehitystämme tällä osa-alueella”, sanoo HiQ:n toimitusjohtaja Fredrik Malm.

HiQ ostaa Lamian.

Suomessa vuonna 2012 perustettu, verkkokauppaan erikoistunut Lamia auttaa asiakkaitaan rakentamaan digitaalista kilpailuetua. Lamia auttaa asiakkaitaan digitaalisessa transformaatiossa yhdistämällä relevantit teknologiat ihmisläheiseen palveluun ja oivaltavaan suunnitteluun. Näiden yhdistelmä tuottaa kestävää ja mitattavissa olevaa arvoa palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen, pilven ja datan avulla. Lamia on useiden vuosien ajan ollut yksi Suomen nopeimmin kasvavista teknologiayrityksistä. Yrityksenä Lamia panostaa voimakkaasti henkilöstöön painottamalla ammatillisen kehityksen ja urapolun merkitystä. Yritysoston jälkeen Lamia jatkaa oman brändinsä alla osana HiQ-perhettä.

”Tavoitteenamme on alusta alkaen ollut verkkokauppateknologia-, data- ja designosaamisemme avulla tuottaa asiakkaillemme merkittävää kilpailuetua modernin ohjelmistokehityksen keinoin. Osana HiQ-perhettä jatkamme samalla tiellä mutta isommassa mittakaavassa koko Pohjois-Euroopan alueella. HiQ:hun yhdistyminen on merkittävä askel yrityksemme kehityspolulla, joten julkistamme tiedon siitä ylpeinä. HiQ ja Lamia ovat erittäin hyvä, toisiaan täydentävä yhdistelmä. Kun osaamisemme digitaalisten palveluiden ja verkkokaupan alalla yhdistetään HiQ:n kattavaan tarjontaan, tuloksena on raudanluja tiimi sekä tarjooma yhdeltä toimittajalta. Lisäksi voimme tarjota Lamialla täysin uudenlaisia urapolkuja ja mahdollisuuksia tasolla, jolle emme olisi pelkästään yksin yltäneet. Odotamme, että pääsemme käynnistämään uuden aikakauden yhdessä HiQ:n kanssa”, kertoo Lamian perustajiin kuuluva Henri Halmelahti.

”Lamian kyky toimittaa verkkokauppa-asiakkailleen digitaalisia ratkaisuja ja tukea kokonaisvaltaisesti heidän toimintaansa sopii erittäin hyvin yhteen kattavan asiantuntemuksemme ja laajojen asiakassegmenttiemme kanssa. Teemme tällä hetkellä läheistä yhteistyötä Pohjoismaiden johtaviin kuuluvien vähittäiskaupan alan yritysten kanssa, jotka ovat kansainvälisiä toimijoita vaatteiden, huonekalujen ja elintarvikkeiden myynnissä. Meistä on fantastista, että pystymme laajentamaan tarjontaamme tällä alueella. Seuraavat vuodet tuovat tullessaan ennennäkemättömiä teknologisia uudistuksia, ja me HiQ:lla haluamme olla tämän kehityksen terävimmässä kärjessä.”, HiQ:n toimitusjohtaja Fredrik Malm sanoo.

Vähittäiskauppa kuuluu toimialoihin, joita nopea teknologinen kehitys on muuttanut merkittävästi. Käyttäjäkokemukseen keskittyvät digitaaliset palvelut ja kokonaisvaltainen asiakaskokemus tehostavat kaupankäyntiä. HiQ:lla on laaja toimialatuntemus ja kattava kokemus yhteistyöstä johtavien vähittäiskauppaketjujen kanssa. Yhteistyö vaihtelee ideoinnista ja suunnittelusta markkinointi- ja myyntiratkaisujen sekä osto- ja logistiikkajärjestelmien laadunvarmistukseen. Lisäksi HiQ:n asiantuntemus digitaalisista maksunvälityspalveluista ja analytiikasta on arvokasta, kun konversioastetta pyritään parantamaan asettamalla uusia vaatimuksia yksinkertaisemmille ostoprosesseille. Lamia vahvistaa HiQ:n tärkeää asemaa sekä B2B- että B2C-markkinoilla, missä digitaaliset ratkaisut ja omnichannel-ajattelu ovat kiihtyvässä kasvussa. Yhdessä HiQ ja Lamia pystyvät kehittämään helposti skaalautuvia digitaalisia palveluja taustajärjestelmistä natiivisovelluksiin, jotka kaikki tuovat asiakkaalle kilpailuetua digitaalisessa maailmassa. Lamian tiimi myös vahvistaa HiQ:n valmiuksia toteuttaa digitalisaatiohankkeita end-to-end-kumppanina – strategiasta suunnitteluun, kehitykseen, integraatioon ja jatkuviin palveluihin.

HiQ on rakentanut vahvaa liiketoimintaa ja brändiä Suomen markkinoilla pitkään, ja sillä on merkittävä asema verkkoliiketoiminnan, sähköisten liiketoimintaratkaisujen ja prosessi-integraatioiden saralla. Lamian ostaminen vahvistaa HiQ:n asemaa Suomen markkinoilla erityisesti digitaalisen kaupankäynnin alalla Lamian vankan osaamisen kautta. Yritysosto mahdollistaa HiQ:lle entistä kattavampia kumppanuuksia ja luo lisää mahdollisuuksia laajentaa rajat ylittävää toimintaa tahdilla, joka ei olisi muuten mahdollista. Tämä vahvistaa entisestään HiQ:n polkua Euroopan johtavaksi teknologiakonsultoinnin toimittajaksi.

”Tällä on meille suuri merkitys Suomen markkinoilla. Oston myötä toimintamme laajenee ja meistä tulee Suomessa entistä merkittävämpi tekijä. Voimme vastata markkinakysyntään eri tavalla ja tarjota vielä enemmän paikallista osaamista ja asiantuntijoita. Investoimme vahvasti Suomeen, ja tämä yritysosto on osoitus siitä, että Suomen markkinat kasvavat kohisten teknologian ja innovoinnin saralla”, toteaa Jukka Rautio, HiQ Finlandin maajohtaja.


Lisätiedot ja tiedustelut:
Sandra Siljestedt, HiQ:n viestintäpäällikkö
Puh. +46 70-420 00 48
Sähköposti: sandra.siljestedt@hiq.se

Jukka Rautio, maajohtaja, HiQ Finland
Puh. +358 40 827 1142
Sähköposti: jukka.rautio@hiq.fi