Vaikka projektin aikataulu oli tiukka, se toteutettiin silti palvelukehityksen parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
Kick-offissa tarkennettiin hankkeen tavoitteet, projektin kulku ja aikataulu. Lisäksi käytiin läpi ehdotus uuden sivuston rakenteesta ja priorisoitiin sen pohjalta julkaistava toimitussisältö sekä eri vaiheet toteutukselle. “Keräsimme myös mahdollisimman paljon tietoa asiakkaan uudesta liiketoiminnasta sekä sivuston loppukäyttäjistä niin B2B- kuin B2C-puolella”, Ruta Damanskis Lamian design-tiimistä kertoo.
Sitten projekti eteni sivuston käyttöliittymän suunnitteluun ja tärkeimpien sivujen rautalankamallien luomiseen. Käyttöliittymän toiminnan peruslogiikka käytiin yhdessä asiakkaan läpi ja kun todettiin sen toimivan, jatkettiin sivujen visuaaliseen suunnitteluun.
Visuaalisessa suunnittelussa hyödynnettiin olemassa olevaa St1 design systeemiä eli uuden sivuston visuaalinen ilme oli valmiiksi määritelty. “Tässä vaiheessa teimme tiivistä yhteistyötä asiakkaan markkinointitiimin kanssa kuvien valinnan ja sisällöntuotannon osalta, jotta lopputulos täytti kaikki brändilliset ja sisällölliset tarpeet. Julkaistavaksi valmiit sivut kävimme tehokkaasti aina yhdessä läpi”, Ruta kuvaa yhteistyömallia St1:n tiimin kanssa.
Toteutuksessa varmistettiin mm. sivuston optimaalinen käyttökokemus sekä responsiivisuus eli toiminnallisuus eri päätelaitteille. Tässä projektin vaiheessa myös Lamian kasvumarkkinointitiimi teki uudelle sivustolle SEO-määrittelyn hakukonenäkyvyyden rakentamiseksi.
QA-vaiheessa testattiin sivusto kokonaisuutena ja korjattiin havaitut bugit.
Uuden sivuston st1biogas.se julkaisu tehtiin askeleittain kolmessa vaiheessa.
Julkaisusta siirryttiin ensimmäiseen jatkokehitysvaiheeseen, jossa implementoitiin uusia toiminnallisuuksia, kuten kolmannen osapuolen tarjoamia ja käyttäjän tunnistautumisen mahdollistavia lomakkeita sekä biokaasuasema- ja sisältöhaku.
Jatkokehitys on siirtynyt jo seuraavaan vaiheeseen ja seuraavaksi on tarkoitus on kehittää verkkosivustoa palvelemaan määriteltyjä kohderyhmiä paremmin ja myös sivuston hakukonenäkyvyys on tärkeä kehityskohde. Yhtäaikaisesti verkkosivuston kehittämisen kanssa suunnitellaan myös St1 Biogas Appia mobiilikäyttäjiä varten.