Skaalautuvuus avainmittariksi
Pauligin B2B-verkkokauppa Paulig Professional piti siirtää uudelle Magento 2 -alustalle, koska edellinen teknologia oli vanhentumassa. “Uuden rakentamisessa on kuitenkin aina mahdollisuus tehdä parempi ratkaisu kuin edellinen, ei vain siirtää samaa vanhaa ratkaisua. Halusimme esimerkiksi parantaa erilaisia elementtejä, jotka vaikuttavat ostokokemukseen”, Antti Lauronen, Pauligin Creative, Planning & Digital -johtaja, kuvaa alkuasetelmaa.
Hankkeen omistajana toimi Laurosen vetämä digitaalisen kehityksen tiimi, mutta mukana hankkeen määrittelyssä oli paljon sidosryhmiä niin myynnistä kuin markkinoinnista eri markkina-alueilta Suomesta ja Baltiasta. “Jo design-vaiheessa löysimme paljon uusia tarpeita”, Lamian projektipäällikkö Iina Valtonen kertoo. Laaja-alainen design-vaihe kuitenkin varmisti, että ratkaisuun saatiin monipuolisesti eri tarpeet mukaan ja että uudesta palvelusta saataisiin pohjaa tarvittaessa myös muiden maiden B2B-verkkokaupoille.
Hankkeesta tekikin erityisen se, että tehdyillä teknologia- ja muilla valinnoilla haluttiin rakentaa suuntaa Pauligin verkkokauppatekemiselle laajemminkin. Skaalautuvuus nousi hankkeen varrella avainmittariksi.
“Hankkeen omistajan roolissa otimme rohkean etukenon ja valitsimme skaalautuvia ratkaisuja koko organisaation tarpeisiin nyt ja kohti tulevaisuutta. Emme halua rakentaa ratkaisuja yksi monoliitti kerrallaan vaan halusimme ratkaisun, jonka päälle voimme rakentaa myös uutta”, Antti muotoilee.