Olemassaolevan datan jalostaminen käytettävään muotoon
Lehto Asunnot Oy on suomalainen asuntorakentaja. Lehto rakentaa vuosittain jopa tuhansia uusia koteja ihmisille. Lehtoa ajaa tarve olla edellä aikaa, uudistaa rakennusalaa ja tuottaa sitä kautta arvoa eli parempaa huomista asiakkaille: laadukasta, kohtuuhintaista, nopeaa ja ekologista rakentamista. Lehto satsaa ekologisuuteen ja kestävyyteen ja puukerrostaloista onkin tullut tärkeä kasvava tuoteryhmä. Lehto on puukerrostaloissa Suomen suurin toimija.
Lehto Asuntojen tarve oli saada dataa yhteen eri datalähteistä ja rakentaa raportti ohjaamaan markkinoinnin panostuksia tehokkaalla tavalla.
Lehto Asunnot valitsi Lamian kumppaniksi, sillä vaihtoehtoisilla toimittajilla ei ollut yhtä vakuuttavaa osaamista työkalun toteuttamiseksi Niko Huttu Lehto Asunnoilta kertoo Lamialla olevan laaja-alaista osaamista teknologiasta, markkinoinnista ja datasta. Harvat tuntevat sekä koodia, että markkinointia.
Parhaimmillaan hyvin toteutetut dataintegraatiot tuovat liiketoimintaan lisää vauhtia eikä ratkaisujen tavitse silti olla raskaita toteuttaa.
Olennaisesti tietovarasto, jossa saa eri lähteistä yhdistettyä tietoa tuo:
● Parempaa ymmärrystä liiketoiminnasta
● Nopeampaa analyysiä sekä
● Parempaa toiminnanohjausta
Lamia ratkaisi Lehto Asuntojen haasteen rakentamalla dashboardin jossa Lehto Asuntojen käytössä olevilta markkinoinnin sekä analytiikan alustoilta saatava data yhdistettiin liiketoiminta- ja myyntidatan kanssa.
Tämä dataintegraatioratkaisu tehtiin käyttäen seuraavia teknologioita:
● Supermetrics
● Google Cloud
● Big Query
Aluksi asiakkaan ja datalähteiden omistavien kumppaneiden kanssa käytiin läpi minkä muotoista data on, miten kampanjarakenteita pitää jotta niitä voidaan yhdistellä datavarastossa ja miten se saadaan saavutettavaan muotoon.