Tavoitteena näkyvyys ja liidit
“Kun ravintoloitsijat ottavat meihin yhteyttä, suunnittelemme yhdessä, mitä laitteita ja tuotteita tarvitaan. Ravintolan perustamiseen kuuluu kuitenkin paljon määräyksiä, hakemuksia ja säännöksiä ja aloittelevat ravintoloitsijat tarvitsevat tietoa myös laajemmin päästäkseen tehokkaasti eteenpäin”, Tiina Happonen, Hartwallin Customer Marketing Manager ja hankkeen vetäjä, taustoittaa ja jatkaa:
“Halusimme luoda uuden palvelun, joka olisi ravintolan perustamisen alkutaipaleelta asti mukana tarjoilemassa tärkeää tietoa. Yksi tavoite oli saada meille hyvää näkyvyyttä kohderyhmässä, jotta me Hartwallilla pääsemme auttamaan ravintolan valikoiman ja näkyvyyksien konseptoinnissa ajoissa.”
“Toinen tavoite palvelulle oli kuitenkin myös oman myyntimme työn helpottaminen. Monesti myyntitiimimme neuvoo aloittelevia ravintoloita hyvin monenlaisissa asioissa, ei vain juoma-alaan liittyvissä. Ravintolan perustamisen keskitetylle tietopaketille oli selkeä tilaus kohderyhmässä. Näin oma myyntimmekin voi hyvillä mielin ohjata tähän palveluun oikean tiedon äärelle.”
Projektin tavoitteeksi asetettiin siis sekä myyntiliidien keruu että myyjien työn tehostaminen. “Haluamme olla avuksi, mutta samalla saada asiakkaita. Tässä palvelussa nämä näkökulmat yhdistettiin”, Tiina summaa.
Ennen projektin aloitusta Hartwall etsi sopivaa kumppania palvelun muotoiluun, UI/UX- ja visuaaliseen suunnitteluun. Lamia valikoitui asiantuntevuuden takia. “Lamian designereilta tuli paljon ideoita ja hyviä kysymyksiä jo tarjousvaiheessa, se vakuutti. Halusimme uuden palveluun designiin käyttäjäkokemukseen erikoistuneen toimiston”, Tiina kertoo.
Uuden palvelun tekniseen toteutukseen Hartwallin oli luontevaa hyödyntää konsernin olemassa oleva web-kumppania ja siksi yhteistyö Lamian kanssa keskittyi nimenomaan design-työhön.