Verkkokaupan kasvun ABC

Verkkokaupan kehitys on viime vuosina ollut hurjaa ja viimeistään pandemia osoitti yrityksille digitalisaation merkityksen. Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimus, jonka Suomen Posti julkaisi lokakuussa 2020 kertoo, että 57% suomalaisista ostaa verkosta kuukausittain ja 29% eli kolmannes jo viikoittain. Pandemia kasvatti verkkokaupasta ostamista 30% ja trendi on vain kasvava.

Verkkokaupan kasvun ABC

Verkkokaupan tai digitaalisen palvelukokonaisuuden rakentaminen on oma shownsa, ja siinä on huomioitava laaja kirjo asioita, kuten kaikki toiminnallisuudesta logistiikkaan ja asiakaspolusta löydettävyyteen. Verkkokaupan devauksen - eli rakentamisen - yhteydessä muun muassa integroidaan lukuisia järjestelmiä toisiinsa, ja prosessit ovat monimutkaisia ja -muotoisia.

Verkkopalvelun - oli se minkälainen tahansa toiminnallinen digitaalinen alusta, joka halutaan löytää - rakennustyössä on valtava määrä mietittäviä ja hoidettavia asioita, jotka jättävät usein löydettävyys- ja mittausasiat toissijaisiksi. Ajatellaan, että näitä asioita voidaan miettiä vasta sitten joskus. Me Lamialla olemme kuitenkin pyrkineet aina tuomaan löydettävyyden, asiakaspolku- ja konversiolähtöisyyden projektin keskiöön alusta alkaen. Kysymyshän kuuluu tietysti, että miksi rakentaisit asian, joka ei tuota sinulle toivottua lopputulosta?

Yksi yleisimmistä haasteista verkkopalveluissa on kuitenkin juuri löydettävyys ja liikenne. Kun potentiaalinen asiakas hakee jotain liiketoiminnallesi merkittävää asiaa, eikä löydä sivustoasi, jotain on luonnollisesti mennyt pieleen. Hakukoneiden hakutuloksissa on tärkeä olla vähintäänkin ensimmäisellä sivulla ja mieluiten ensimmäisen kolmen hakutuloksen joukossa, oli sitten kyseessä mainonta tai orgaaninen tulos.


Toinen suuri haaste on omat sivusi. Jos asiakkaasi ei löydä sivustoltasi sitä mitä haluaisit hänen löytävän, ja toisaalta sitä tietoa mitä asiakas tarvitsisi, on tässäkin menty pieleen. Me näemme usein, että tässä on haasteena lähtötilanne, jossa ei olla tietoisia vastauksesta kysymyksiin:

  • Miksi tämä alusta on rakennettu?
  • Mitä tästä halutaan saada irti?

Liidit eivät riitä vastaukseksi. Kaiken keskiössä ovat tavoitteet - KPI-lähtöinen tekeminen tuo tuloksia.

Yllä mainittujen kysymysten ohjaamana on seuraava tärkeä kysymys: mikä on tavoittelemasi lopputulos? Onko sinulle selkeää, mitä lisäarvoa kokonaisuus tuo asiakaskunnallesi? Ja mitä lisäarvoa palvelu tuo sinulle tai yrityksellesi? Oletko vastannut asiakkaan kysymykseen: Mitä tässä on minulle?

Jos nämä asiat ovat kirkkaana mielessäsi, ovat lähtökohdat hyvät rakennukselle.

Jos epäröit ja asia on sinulle hieman hähmäinen, niin suosittelemme vahvasti aloittamaan KPI-määrittelyn esimerkiksi asiantuntevan tiimin kanssa workshoppaamalla. Tämän workshopin ROI - eli investointi, joka tuottaa tulosta (pitkällä) tähtäimellä - on sinulle vähintäänkin kullanarvoinen. Näin tiedät täsmälleen, mitä sivustolla halutaan tapahtuvan, ja mitä haluat mittaroida, kun alat miettiä löydettävyyttä ja konversiota.

Asiakaspolku, ostopolku, ostoputki, konversioputki… mutta tiedätkö, mitä siellä polulla tai putkessa tapahtuu? 

Lamialla digitaalisessa design-prosessissa mietitään aina hyvin tarkkaan jokaisen verkkopalvelun tai verkkokaupan asiakaspolkuja, ja siinä myös konversioajattelu on keskiössä. Konversiolla tarkoitamme tässä tapauksessa verkkopalvelun tapahtumaa, jonka toivotaan tapahtuvan syystä x prosessissa y.

Konversio voi olla:

  • ostotapahtuma
  • siirtymä sivulta toiselle
  • blogin tai jonkin sivun selaus x% verran
  • tietyn painikkeen klikkaaminen
  • sähköpostitiedonkeruu potentiaaliselta asiakkaalta lomakkeella
  • tai mikä muu tahansa mitattava toiminto

Olennaista asiakaspolun määrittelyssä on tietysti viihtyminen ja siirtyminen, sekä lisäarvon tuottaminen. Olennaista on myös se, että verkkopalvelun rakentava yritys hyötyy siitä tavalla tai toisella - koska miksi rakentaa jotain, josta ei yritykselle jää mitään jälkeä?

Toki verkossa on paljon liikennettä, josta jälkeä ei jää, mutta syy sille, miksi jälkeä ei jää, ei saisi olla se, ettei tätä olla mietitty asiakaspolun ja ostoputken rakennusvaiheessa, tai mittarointia suunnitellessa.

Oletko kiinnostunut miettimään miten saisit omasta digitaalisesta palvelustasi parhaan mahdollisen kasvukoneiston? Ole silloin meihin yhteydessä, voimme auttaa asian kanssa huomioiden digitaalisen ympäristön kokonaisvaltaisesti.