Vie verkkokauppasi uusasiakashankinta uudelle tasolle tuotefiidien avulla

Tuotekategoriakohtainen liiketoimintatieto, valmius optimoida tuotefiidejä sekä myynnin, markkinoinnin että analytiikan välinen yhteistyö luovat mainion alustan kasvuun tähtääville verkkokaupoille. Kysypä itseltäsi seuraavat asiat:

  • Milloin viimeksi tarkastelit uuden asiakkaan kanavakohtaista hankintahintaa?
  • Tiedätkö, mitkä tuotekategorioistasi ja tuotteistasi pärjäävät parhaiten eri mainonnan kanavissa?
  • Vastaako budjettipanostuksesi inventaariota?
Vie verkkokauppasi uusasiakashankinta uudelle tasolle tuotefiidien avulla

Yhä useammat mainonnan alustoilla toteutettavista mainosmuodoista käyttävät tuotefiidejä mainoksissaan, mutta tuotefiidien hallinta ja optimointi jää verkkokauppiailta usein tekemättä. Ostosignaaleihin perustuvat mainosformaatit ja näissä kampanjamuodoissa onnistuminen edellyttävät tuotefiideihin paneutumista, joka mahdollistaa myös kilpailukykyisen ja automatisoidun mainonnan tekemisen. Fiidin kanavakohtainen, tekninen optimointi on ensimmäinen askel tähän. Tämän jälkeen kannattaa miettiä fiidien monikanavatyökaluja, joilla voi esimerkiksi yksinkertaistaa bulkkityötä, parantaa monikanavamarkkinointia ja kehittää kansainvälistä myyntiä.

Ennen suuria investointeja fiidin diagnostiikka ja laatu tarkistetaan. Tiesitkö, että Google Smart Shopping -kampanjatyyppi - joka sisältää uudelleenmarkkinoinnin - antaa mahdollisuuden keskittyä uusien asiakkaiden hankintaan yhden ja saman kampanjan yhteydessä? Saat esimerkiksi Facebookissa parempia tuloksia tuotepohjaisesta mainonnasta, kun integroit Commerce API -kaupankäyntialustan.

Verkkokaupoissa on aina luonnollista poistumaa. Nykyisistä asiakkaista kannattaakin huolehtia markkinoinnin automaation avulla ja esimerkiksi tuomalla lisäarvoa kanta-asiakasohjelmaan liittymisellä.

Kasvuun tarvitaan uusia kävijöitä ja nopeimmin verkkokauppa pystyy generoimaan uutta sivustoliikennettä vastaamalla kysyntään päivä- ja viikkotason tarkkuudella. Voimme seurata tiettyjen tuotekategorioiden ja -hakujen määriä, ja näiden perusteella painottaa mainonnan budjetteja. Googlen tekoäly pystyy tuottamaan ennusteita tuotteiden kysynnän muutoksista sekä hakusanamainonnan että kauppiaskeskuksen tileillä.

Ydinkysymys kuuluukin: suunnitteletko mainontaa perustuen yrityksesi omiin tarpeisiin tai historiallisiin myynnin sykleihin, vai luotatko tekoälyyn ja markkinoiden reaaliaikaisiin signaaleihin? Jälkimmäinen on kaupanteon ydintä, sillä kauppaa tulee helpoiten silloin, kun ostajia on eniten liikkeellä.

Mikä ihmeen tuotefiidi eli tuotesyöte?

Tuotefiidien hallintaan ja optimointiin löytyy Googlen ulkopuolisia työkaluja. Ennen näiden harkitsemista on kuitenkin elintärkeää ymmärtää mihin tuotteisiin kannattaa panostaa:

  • Jos verkkokauppasi tarjooma on yli 10 000 kpl: haluatko mainostaa kaikkia verkkokaupan tuotteita vai esimerkiksi vain niitä, joilla on parempi myyntikate, jotka on merkattu alennuksella, tai tuotteita, joita on varastossa ylijäämä?
  • Tiedätkö mitä tarpeita on eri maissa, eri maakunnissa, eri ikäluokissa tai vaikkapa eri sukupuolilla? Esimerkiksi naisten hajuvesiä ei kannata välttämättä mainostaa kaikille.
  • Entä tulisiko nykyisille asiakkaille suunnatun tuotekohtaisen mainostamisen erota muusta mainonnasta?
  • Tiedätkö, minkälaiset tuotteet myyvät eri sesonkeina, ja onko verkkokauppasi mainontaa tekevä kumppani kartalla siitä, milloin verkkokaupan tarjooma päivittyy tai uusia tuotekategorioita tulee myyntiin?
  • Tiesithän, että Google mainostaa tuotteitasi vaikka vain yksi tuotekoko olisi saatavilla, eikä tämä tietenkään ole kovin kannattavaa.

Aina ei ole kannattavaa mainostaa koko inventaaria, sillä vaikuttavuuden luonti on tehokkaampaa pienemmällä otoksella tuotteita - tällöin mahdollistat toistuvien tuotehakujen näkyvyyden harkintavaiheessa oleville kuluttajille.

Oikeiden kysymysten asettamiseen ja strategisiin päätöksiin kannattaa ottaa konsultatiivista apua verkkokauppamainontaan ja verkkokauppoihin erikoistuneelta ulkopuoliselta taholta. Näin saadaan mahdollisimman tuottoisa mainonnan toteutustapa, ja tulos kasvaa.

Tuotefiidejä on monenlaisiin eri tarkoituksiin. Googlen mainontaan tarvittava tuotefiidi vaatii erityishuomiota, sillä sen toimintakyky perustuu muita mainonnanhallintajärjestelmiä enemmän hakusanaoptimointiin Googlen hakukonetaustan vuoksi. Tuotefiidiä kannattaa optimoida eritoten kahdesta syystä:

  1. Fiidi tai syöte tuottaa mainoksen. Tämän mainoksen koostumus riippuu siitä, minkälaisia erinäisiä yksityiskohtaisia tietoja eli attribuutteja siihen on syötetty. Nämä tiedot ja arvot mahdollistavat parempien laatupisteiden luokituksen Googlella, ja tämä vuorostaan parantaa suoritustasi mainonnan huutokaupassa ja orgaanisissa tuotehakutuloksissa.

  1. Shopping-mainokset tulevat ensimmäisenä esiin hakutuloksissa, minkä seurauksena kuluttajat aloittavat usein vertailun juuri kuvatuloksista. Kilpailijoilla saa olla monta mainosta yhdessä ja samassa näkymässä. Toisin sanoen näkyvyyden varmistaminen on tärkeää varsinkin kampanjan aikana.

Google Merchant Centre eli kauppiaskeskus on kaiken ytimessä

Kauppiaskeskuksessa - Google Merchant Centerissä - on toiminnallisuuksia tuotefiidin hallintaan ja diagnosointiin, sekä kampanjoiden suorituskyvyn parantamiseen ja tuotteita koskevien tietojen analysointiin kasvun saavuttamiseksi. Nämä tiedot ovat hyödyllisiä ensisijaisesti jatkuvaa optimointia varten, ja niiden avulla voi reagoida markkinoilla tapahtuviin muutoksiin hyvinkin nopeasti.

Kauppiaskeskuksen kasvu-osio (Growth Page) tuottaa ehdotuksia ja suosituksia perustuen tuotedataan ja kysyntään. Voit esimerkiksi saada tietoja siitä, mitä tuotteita kannattaisi myydä tällä hetkellä, mitä tuotefiidin attribuutteja optimoimalla saat enemmän näkyvyyttä, ja mihin kampanjoihin kannattaa panostaa.

Hinnan kilpailukyky ‑raportin (Price Competitiveness report) avulla voit esimerkiksi vertailla omia hintojasi suosittujen tuotteiden, brändien ja tuoteluokkien hintoihin markkinoilla. Näin pysyt ajan tasalla siitä, ovatko hintasi kilpailukykyisiä paikallisesti ja kansainvälisesti, ja pystyt analysoimaan hinnaltaan kilpailukykyisten tuotteiden hintatarjouksia.

Myydyimmät -raportin (Best Sellers report) avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä tuotevalikoimaasi liittyen, ja tavoittaa laajemman asiakaskunnan sinulle tärkeissä kategorioissa. Tästä raportista näet myös suosituimmat tuotteet ja brändit, niiden sijoitukset, suhteellisen kysynnän tason sekä muutokset viikko- ja kuukausitasolla.

Mitä on edessä?

Tulevaisuudessa mainostajat, jotka ovat ohjanneet tekemistään teknologioiden avulla ja luottaen tekoälyyn pääsevät hyötymään suuremmasta verkkomyynnin potentiaalista. Uudelleenmarkkinointi hankaloituu, koska evästeiden kuolemaa on ennustettu jo pari vuotta, ja kolmannen osapuolen evästeitä on vähemmän käytettävissä.

Etukäteen pitkäjänteisesti isoilla panostuksilla tehdyt markkinointitoimenpiteet eivät välttämättä ole yhtä tehokkaita kuin aikaisemmin, koska kaikkia kuluttajia ei tavoiteta digitaalisesti toivotuilla kohdennuksilla. Toisekseen brändillisten ja tuotesidonnaisten hakujen tuottamiseen vaikuttavat nykyään yhtä paljon kilpailijoiden markkinointitoimenpiteet kuin omatkin.

Lähteet: Google; Hubspot; DataFeedWatcher

Jos haluat keskustella verkkokauppalähtöisestä kasvumarkkinoinnista, moninkertaistaa Google Shopping -mainonnan tuloksiasi, ja löytää uudenlaisia keinoja parantaa verkkokauppasi myyntiä, ole yhteydessä Lamian Growth Marketing and Analytics -tiimiin.