Headless CMS käytännössä: miten hyödyntää Contentfulin koko potentiaali?

Vaikka perinteisen ja headless-sisällönhallintajärjestelmän erot ovat sinällään selvät, jäljelle jää kysymys: tarvitsenko todella headless-ratkaisua? Hyvä käytännöllinen kysymys ansaitsee käytännöllisen vastauksen. Seuraavaksi esittelemme joitakin tyypillisiä headless-ratkaisun käyttötapauksia. Lisäksi perustelemme, miksi nimenomaan Contentful voi tarjota enemmän kuin perinteinen sisällönhallintajärjestelmä ja miten se muuttuu digitaalisen liiketoiminnan keskeiseksi työkaluksi.

Miten hyödyntää Contentfulin koko potentiaalia?

Headless-sisällönhallintajärjestelmien käyttötapauksia

Verkkosivustot. Headless-sisällönhallintajärjestelmä on enemmän kuin perinteiset sisällönhallintajärjestelmät: se voi tarjota sisältöä kaikentyyppisille verkkosivustoille, olivatpa ne sitten staattisia, dynaamisia tai molempia. Tämän mahdollistavat Contentfulin sisällönhallinnan API (CMA) ja sisällöntoimituksen API (CDA), jotka tarjoavat tähän tarvittavaa joustavuutta.

Digitaalinen kaupankäynti. Vaikka perinteiset sisällönhallintajärjestelmät voidaan muokata kuhunkin tarpeeseen sopivaksi (kuten monoliittinen Magento), totuus on, että kokonaisratkaisuina ne eivät ole kaikkein vaivattomimpia. Headless-sisällönhallintajärjestelmä puolestaan voi helposti ja ennustettavasti tarjota minkä tahansa verkkokauppa-alustan taustaratkaisun. Suurempiin kokonaisuuksiin voidaan integroida yhteen verkkokauppamoottori ja sisällönhallinta-alusta.

Sovellukset. Headless-sisällönhallintajärjestelmät ovat joustavuutensa vuoksi ihanteellinen valinta sovelluksiin. Contentfulilla on tätä tarkoitusta varten useita SDK-ohjelmistokehityspaketteja. Olipa käytössä sitten Javascript, Python, Ruby, Android, iOS, Java, .NET tai PHP, Contentful tukee sitä täydellisesti, ja sillä on tarvittavat SDK-paketit ja esimerkkisovellukset kehitysprosessin vauhdittamiseksi.

Muut käyttötapaukset. Koska Headless-sisällönhallintajärjestelmän päätarkoitus on tukea sisältöä, sen avulla voidaan hyödyntää kaikenlaisia palveluita, kuten ääniavustajia, keskustelubotteja ja digitaalisia kioskeja.

Contentful – digitaalisten kokemusten orkestrointityökalu

Monet yritykset ovat omaksumassa strukturoidun sisällön lähestymistavan, koska sen avulla ne voivat parantaa digitaalista asiakaskokemusta tavoilla, jotka eivät olleet aiemmin mahdollisia. Sisältöä kertyy tätä nykyä todella paljon, joten sen hallinnan on oltava hyvällä tasolla. Kääntäen jos tämä ei ole kunnossa, saatetaan julkaista väärää sisältöä väärässä paikassa, tai osa sisällöstä vanhenee käsiin ja yrityksen viesti ei ole joka kanavassa ja paikassa yhtenevä. Koska Contentfulilla pystyy luomaan nopeasti ja tehokkaasti kaikenlaista sisältöä niin että järjestys pysyy hallinnassa, se mukautuu useisiin liiketoiminnan vaatimuksiin.

Näin Contentfulista on tullut sisältöinfrastruktuuri, joka yhdistää esimerkiksi asiakasputken kaikki vaiheet ja tarjoaa saumattoman kokemuksen koko asiakaspolun ajan. Kaikkea sisältöä – niin laskeutumissivuja, blogipostauksia ja mainoksia kuin tuotesivuja jne – voidaan hallita tehokkaasti.

Myös ylläpitäjien rooli voidaan helposti räätälöidä esimerkiksi markkinoinnin, sisällöntuottajien ja tukiosastojen erilaisiin tarpeisiin. Tämän lisäksi muutokset voidaan toteuttaa nopeasti ja eri tasoilla samanaikaisesti, sillä tiedot on yhdistetty yhdeksi sisältöhubiksi.

Tiivistyksenä voidaan sanoa, että Contentful ja sen sisällönhallintajärjestelmän headless-lähestymistapa antaa mahdollisuuden viedä sisällön luominen ja hallinta pilvipohjaiseen prosessiin. Tämä puolestaan helpottaa kokonaisuutta poistaen teknisiä esteitä, jolloin voidaan keskittyä oleelliseen, eli tuoda käyttäjille parempaa sisältöä nopeammalla vauhdilla ja oikea-aikaisemmin.

Oleellista on myös Contentfulin sopivuus moderniin kokonaisarkkitehtuuriin. Oikeanlaisella arkkitehtuurilla ja kehitysprosesseilla saadaan tuotua tehokkuutta sekä järjestystä koko ajan kasvavaan ja monipuolistuvaan IT-ympäristöön.

Harkinnassa Contentful ja headless? Hyödynnä rohkeasti asiantuntijaa, jotta teknologiavalinnat osuvat kohdalleen. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

Ota yhteyttä

Hei, nimeni on
ja työskentelen
Etsin kumppania projektiini, jonka aiheena on
Minut tavoittaa osoitteesta , jotta voimme keskustella lisää. Tässä vielä lisätietoa: