Digikehitys osaksi kokonaisstrategiaa

Tulevina vuosina digikehitys kasvaa eksponentiaalisesti. Siksi nyt on viimeinen hetki digitalisoida omaa liiketoimintaa niin, että se mukautuu muutoksiin ketterästi myös tulevaisuudessa.

Jarkko Puumalainen ja Lauri Järvenpää liputtavat digikehitystä yritysten strategian keskiöön.

Asiakaskokemus on noussut toimialasta riippumatta tekemisen keskiöön. Se on muuttanut pelin hengen myös B2B-puolella, jossa digitalisoituminen tuo mitattavaa dataa ja merkittävää kilpailuetua. Suomalainen, digitaalisen kasvun kumppani Lamia haluaa ravistella asiakkaita ajattelemaan toimintaansa uudelleen.

”Monesti liiketoimintaprosessit halutaan digitalisoida yks yhteen vanhan liiketoimintamallin kanssa. Sen sijaan yrityksissä tulisi pysähtyä tarkastelemaan asiakaskokemuksen ja prosessien näkökulmasta, miksi asioita tehdään kuten niitä on tehty. Tämä on hetki, jolloin on mahdollista rakentaa uutta kestävälle pohjalle. Koneoppimista ja muita hienouksia ei voi tehdä, jos perusteet eivät ole kunnossa”, sanoo Lamian toinen perustajista, kehitysjohtaja Lauri Järvenpää.

Lamian matka alkoi Järvenpään mukaan verkkokauppakokemuksen tuskasta, jota Lamialla ryhdyttiin kehittämään asiakaslähtöisemmäksi. Palvelupaletti on nopeasti laajentunut verkkokaupoista kokonaisvaltaisemmaksi digikehitykseksi. Kaiken tekemisen keskiössä on palvelumuotoilu. Asiakaskuntaan kuuluu suomalaisia keskisuuria ja suuria yrityksiä, muun muassa ST1, Yliopiston Apteekki ja Mehiläinen. Yhtiön suunta on kasvujohteinen; koronavuonna 2020 Lamia rekrytoi 30 uutta osaajaa ja kasvu-uralla jatketaan tänäkin vuonna.

”Kasvu kertoo siitä, että teemme oikeita asioita.”

Yhteinen visio ohjaa

Digitalisaatio ei ole vain yksittäinen hanke, vaan osa yrityksen kokonaisstrategiaa. Trendinä on, että suuretkin yritykset haluavat ostaa pieniltä ketteriltä yrityksiltä. Hankkeita pilkotaan projekti- ja liiketoimintakohtaisiin hankkeisiin, jolloin riski on pienempi ja joka viikko saadaan dataa edistymisestä. Siksi on tärkeää, että koko organisaatio on sitoutunut yhteiseen visioon. Avainhenkilöillä on oltava riittävä mandaatti päätösten tekemiseen.

”Meidän tehtävämme on haastaa asiakasta tunnistamaan aitoja liiketoiminnallisia tarpeita. Yksittäisten projektien sijaan rakennamme kokonaisvaltaisen etenemissuunnitelman. Huolellisen palvelumuotoiluprosessin jälkeen on kiitollisempaa tehdä myös järjestelmäkehitystä. Tiimissämme on usein mukana projektivetäjän lisäksi palvelumuotoilija, softakehittäjä, analytiikan ja myynnin asiantuntija. Heti alussa mietitään, miten eri osa-alueet toimivat yhteen eikä siiloja synny”, kertoo Jarkko Puumalainen, COO.

Mahdollisuus ketterään muutokseen

IT-alalla noin 20 vuotta työskennellyt Puumalainen peräänkuuluttaa linkkiä IT:n ja liiketoiminnan välille. Firmojen sisäiset siilot ovat hänen mukaansa vain yksi haaste digikehityksessä.

”Vanhat alustat ovat usein kankeita, eikä niitä olla voitu uudistaa helposti. Nyt on mahdollisuus ketterään muutokseen. Olen aidosti huolissani yrityksistä, jotka eivät nyt investoi, sillä kohta ei ole enää mitään mihin investoida. Suomessa on vielä paljon toimialoja, joilla olisi nyt korkea aika digitalisoida prosesseja. Koko maa kärsii tulevaisuudessa, jos ei pian toimita.”

Lauri Järvenpään mukaan COVID-19 on toiminut monelle herätyksenä.

”Muutoksia on aina ollut ja niitä tulee olemaan jatkossakin. Teknologia kehittyy ja kulutuskäyttäytyminen muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Mitä joustavampi ja paremmin rakennettu digialusta on, sen helpommin se mukautuu muutoksiin myös tulevaisuudessa.”




Teksti: Jasmine Jussila / Presser Oy
Kuvat: Robert Lindström / Presser Oy

Mitä joustavampi ja paremmin rakennettu digialusta on, sen helpommin se mukautuu muutoksiin myös tulevaisuudessa.