Asiakaskokemus on noussut toimialasta riippumatta tekemisen keskiöön. Se on muuttanut pelin hengen myös B2B-puolella, jossa digitalisoituminen tuo mitattavaa dataa ja merkittävää kilpailuetua. Suomalainen, digitaalisen kasvun kumppani Lamia haluaa ravistella asiakkaita ajattelemaan toimintaansa uudelleen.
”Monesti liiketoimintaprosessit halutaan digitalisoida yks yhteen vanhan liiketoimintamallin kanssa. Sen sijaan yrityksissä tulisi pysähtyä tarkastelemaan asiakaskokemuksen ja prosessien näkökulmasta, miksi asioita tehdään kuten niitä on tehty. Tämä on hetki, jolloin on mahdollista rakentaa uutta kestävälle pohjalle. Koneoppimista ja muita hienouksia ei voi tehdä, jos perusteet eivät ole kunnossa”, sanoo Lamian toinen perustajista ja teknologiakehityksestä vastaava, Lauri Järvenpää.
Lamian matka alkoi Järvenpään mukaan verkkokauppakokemuksen tuskasta, jota Lamialla ryhdyttiin kehittämään asiakaslähtöisemmäksi. Palvelupaletti on nopeasti laajentunut verkkokaupoista kokonaisvaltaisemmaksi digikehitykseksi. Kaiken tekemisen keskiössä on palvelumuotoilu. Asiakaskuntaan kuuluu suomalaisia keskisuuria ja suuria yrityksiä, muun muassa ST1, Yliopiston Apteekki ja Mehiläinen. Yhtiön suunta on kasvujohteinen; koronavuonna 2020 Lamia rekrytoi 30 uutta osaajaa ja kasvu-uralla jatketaan tänäkin vuonna.
”Kasvu kertoo siitä, että teemme oikeita asioita.”