Miten selvitä kotona - 8 vinkkiä tehokkaaseen etätyöhön

8 vinkkiä etätyöhön

Yrityksissä on tänä keväänä tullut voimaan pakollinen etätyö, mutta monille tämä on ensimmäinen kerta kotikonttorilla - moni pohtiikin nyt, miten työskennellä tuottavasti uudessa ympäristössä. Oletpa etätyön aloittelija tai konkari, näillä kahdeksalla vinkillä saat etätyöpisteesi kuntoon ja nostat työsi tuottavuutta.   

1. Tarvitset rutiinin

Jos tämä on ensimmäinen kertasi yhtä tai kahta päivää pidemmässä etätyössä, tärkeintä on luoda itsellesi päivittäinen rutiini. Etätyön paras puoli on, että voit järjestellä päivittäiset tehtäväsi juuri itsellesi sopivalla tavalla. Mieti siis, oletko tuottavimmillasi aamulla vai myöhemmin päivällä. Sujuuko työsi paremmin, jos pidät monta pientä taukoa vai yhden pitkän hengähdystauon iltapäivällä?

Jaa päivästäsi ajat eri aktiviteeteille. Jos normaalisti työmatka rytmittää aamujasi, olet todennäköisesti tottunut 10-15 minuutin kävelymatkaan joka aamu - nouse siis ylös ja haukkaa raitista ilmaa. Käy suihkussa, laita deodoranttia, syö hyvä aamiainen, laita työhousut jalkaan ja ryhdy töihin. Kellota muutama tunti "syvätyötä", tilaa lounas kotiovellesi, jatka töitä, vastaa vielä sähköposteihin, kirjaudu ulos ja mene ulos. 

Ehkäpä välillä tykkäät aloittaa työpäivän hieman myöhemmin, teet muutaman tunnin töitä ja sitten menet myöhäiselle aamiaiselle/lounaalle. Kun muut jo lopettelevat työpäiväänsä, sinä olet juuri päässyt flow-tilaan ja saat työskennellä ilman keskeytyksiä. 

Tämä on etätyössä ihaninta - voit työskennellä silloin, kun olet parhaimmillasi. 

2. Laita housut jalkaan

No niin, olet jumissa kotona. Pyjama päällä vaan koko päivä ja joka päivä, eikö? Tottahan toki on huvittavaa osallistua tiimipalavereihin yöpuku päällä. Todellisuudessa tämä haittaa työtäsi, joten pukeudu kuin olisit menossa toimistolle. Jos yleensä pidät farkkuja ja hupparia, sen pitäisi olla asusi myös kotona työtuntien aikana. Syy tähän on selvä: pukeutuminen työtä varten kääntää myös ajatuksesi työvaihteelle. 

3. Älä syö työpöydälläsi

Pidä lounastauko ja mene istumaan muualle. Lue kirjaa, someta, katso videoita italialaisista pormestareista jahtaamassa ihmisiä kadulla käskien heitä kotiin. Pääasia on, ettet tee tätä työpöytäsi ääressä. Näin saat irtioton työstä, jotta sinulla on energiaa työskennellä vielä iltapäivälläkin. Muista nesteytys! Runsas veden juominen auttaa karkottamaan iltapäiväväsymyksen. 

4. Viesti

Viestintä on ratkaisevaa. Raportoi tekemisistäsi usein. Pidä asiakkaasi ja tiimisi tietoisena työtehtäviesi edistymisestä; jopa useammin kuin normaalisti. On kunnioittavaa työkavereitasi kohtaan olla tavoitettavissa työpäivän aikana. Jos sinulla on tapana aloittaa oma työpäiväsi myöhemmin, huomioi työkaverisi, joka aloittaa päivänsä jo aamuseitsemältä. Etätyö vaatii hieman yliviestimistä, koska kellään ei ole mahdollisuutta kävellä kollegan työpyödän viereen muistuttamaan vastaamattomasta viestistä. 

Käytä viestintään työkaluja, kuten Slack tai Hangouts - ne ovat selkeästi vähemmän häiritseviä kuin vaikkapa sähköposti tai puhelin. 

5. Ole sosiaalinen

Tällä hetkellä yleinen suositus on pitää etäisyyttä kanssaihmisiin, mutta se ei tarkoita, etteikö voisi olla sosiaalinen. Suurimmalle osalle ihmisistä toimistotyö voittaa etätyön juuri sosiaalisen aspektin takia. 

Pidä tiimipalaverit ja dailyt videopuheluin. Pyydä kollegoiltasi vinkkejä vapaa-ajan viettoon. Pidä kahvitauko tai perjantain after work työkaverien kanssa videon välityksellä. 

6. Älä vie töitä sänkyyn

Tämän vinkin taustalla on sama syy kuin suositus pitää kännykkä, tabletti ja muut laitteet kaukana sängystä: sänky on nukkumista varten. Jatkuvan univajeen kuormittavassa yhteiskunnassamme tähän asiaan on syytä kiinnittää huomiota. 

Varaa kodistasi paikka, joka on työntekoa varten. Aivan kuten "pistä housut jalkaan" -säännön kanssa, työlle varattu paikka auttaa sinua pääsemään henkisesti työmoodiin. 

7. Sijoita työpisteeseesi

Onko sinulla työpaikalla useita näyttöjä, langaton hiiri ja näppäimistö sekä sähköpoytä? Ehkä kannattaa sijoittaa samoihin asioihin myös kotitoimistolla. Avaa kaihtimet ja päästä luonnonvalo sisään tai sijoita hyvään valaistukseen. Pidä työpisteesi siistinä ja raivaa siitä turhat tavarat pois. Et tarvitse 17 kahvimukia työpöydälläsi, vai mitä?

Voit myös muuttaa työskentelytottumuksiasi: nouse ylös säännöllisesti ja usein. Onko sinulla sähköpöytä? Seiso puoli tuntia ja sitten taas istu alas. Istu välillä sohvalla tai lattialla, jos se tuntuu lisäävän tuottavuuttasi tai luovuuttasi.

Eli mariekondota työpisteesi, pidä se siistinä ja sijoita hyviin välineisiin. Voit myös kysyä työnantajasi mahdollisuuksia tukea kotityöpisteesi ostoksia, esimerkiksi lisänäyttöjä. Monesti yrityksissä ollaan halukkaita investoimaan myös etätyön tuottavuutta kasvattaviin välineisiin - mahdollisuuksia ja tarpeita ei vaan ole tullut ajatelleeksi. 

8. Lopeta työt ajoissa

Päätä jokin aika, milloin lopetat työt ja suljet koneen. Ennen sitä raportoi, loggaa tuntisi ja järjestele to do -listasi seuraavalle päivälle. Näin seuraavana aamuna olet valmis aloittamaan työt heti etkä joudu turhaan muistelemaan edellistä päivää. 

Kun olet lopettanut työt, mene kävelylle! Se auttaa sinua irrottautumaan työajatuksista. Lisäksi jos sinulla on ollut crosstrainer sängyn taiteltuna jo joulusta 2014, nyt voisi olla hyvä aika kaivaa se esiin ja ottaa käyttöön.