Verkkokaupan perustaminen vaatii taidokkaan strategian

lamia

Verkkokaupan pystyttäminen nähdään helposti pikavoittona yrityksen liiketoiminnassa. Projektiin saatetaan lähteä mututuntumalla oman talon koodareiden voimin. Ilman digitaalista strategiaa, loppuasiakkaan ymmärrystä ja pitkäjänteistä kehitystä tuloksia kuitenkaan harvoin saavutetaan.

 

”Moni yritys kokee tarpeen palvella asiakkaitaan paremmin, minkä vuoksi myös verkkokauppoja syntyy kuin sieniä sateella. Usein prosessi on kuitenkin palvelukehityksen ja digitaalisen strategian näkökulmasta paljon monisyisempi kuin alkuun ajatellaankaan”, kertoo Saana Turunen, Lamian Head of Design.

Verkkokauppaprojektiin lähdettäessä tulee viimeistään kirkastaa myynnilliset tavoitteet, keskittyä siihen millaisia palveluita tarjotaan ja kenelle. Alkuun on hyvä listata konkreettiset tavoitteet siitä, mitä verkkokaupalta odotetaan ja miettiä toteutus niiden varaan. Myös omat resurssit täytyy mitoittaa realistisesti, sillä vaikka toteutus ostettaisiinkin ulkoa, vaatii verkkokaupan liiketoiminta pitkäjänteistä jatkokehitystä ja analysointia.

 

Verkon ja kivijalan yhteispeliä

Verkkokauppaprojekti ei pääty siihen, että asiakkaan on teknisesti mahdollista tilata tuote kotiinsa. Saumattoman asiakaskokemuksen luominen verkon ja kivijalan välillä vaatii suuriakin ponnisteluja ja halua kyseenalaistaa olemassa olevia prosesseja. Kun asiakkaalle tarjotaan monikanavaista palvelua, tulee suunnitella tarkkaan oikeanlaiset integraatiot asiakkuuden- ja tiedonhallintaan tai esimerkiksi varastosaldojen seurantaan. Miten kivijalkamyymälän ja verkkokaupan asiakaspalvelu synkronisoidaan? Ovatko hinnoittelu- ja palautuskäytännöt yhtäläiset: voiko verkkokaupan tuotteen palauttaa myymälään tai toisinpäin?

 

Uniikkia muotoilua ja strategista kumppanuutta

Lamian menestys verkkokauppatoimittajana perustuu monipuoliselle ymmärrykselle liiketoiminnan digitalisoinnista. Lamia tarjoaa kaikki palvelut toimivan ja tyylikkään käyttöliittymän suunnittelusta laadukkaaseen koodiin, tietoturvaan sekä analytiikan pystyttämiseen. Verkkokauppaa ei vain muokata valmiista teemasta, vaan käyttäjäkokemus ja visuaalinen suunnittelu pohjautuu aina asiakasyrityksen liiketoiminnallisiin tarpeisiin.

”Uskomme asiakaskokemuksen säilyvän keskiössä parhaiten silloin, kun projektia ei hajauteta liian monelle toimijalle. Eroammekin varmasti monesta kilpailijasta niin, että emme ole vain teknologiatuottaja, vaan sparraamme myös digistrategiaa ja suunnittelemme asiakkaan kanssa yhdessä loppukäyttäjälle parasta palvelua”, pohtii Turunen.