Push-ilmoitukset: mitä ne ovat ja mihin niitä käytetään?

Push-ilmoitukset (push notifications), joilla sovellukset viestivät käyttäjilleen tärkeistä asioista ja tapahtumista, ovat tuttuja älylaitteiden käyttäjille. Push-viestit ovat hyvä keino saavuttaa aina yhteyksien päässä olevat asiakkaat. Push-viestien hyödyntäminen markkinointiviestinnässä on nouseva trendi, joita verkkopalvelut voivat hyödyntää kuluttajien huomion kiinnittämiseen kaikissa ostopolun vaiheissa.

Push-ilmoitukset

Mitä ovat push-ilmoitukset?

Push-viesteillä tarkoitetaan reaaliaikaisia ilmoituksia, joita sovellukset lähettävät työpöydälle tai älylaitteeseen. Esimerkiksi Facebook voi ilmoittaa älylaitteen käyttäjää uudesta kommentista push-ilmoituksella. Verkkopalvelu voi push-viesteillä ilmoittaa esimerkiksi alennuskampanjan alkamisesta tai tilauksen etenemisestä – mahdollisuudet herättää kuluttajan huomio ostopolun varrella ovat rajattomat.

Push-ilmoituksia voi saada progressiivista sovelluksista ja natiivisovelluksista, ja niiden lähettämistä varten sovellukset kysyvät aina lupaa. Progressiivisten sovellusten kautta push-ilmoituksilla on mahdollista tavoittaa suurempia yleisöjä, kun ilmoituksia voidaan lähettää kaikille verkkosivujen vierailijoille (jotka viestit sallivat) ilman, että heidän täytyy rekisteröityä tai ladata applikaatio laitteeseensa.

Push-viestien kohdentamisessa voidaan yhdistää ajankohtaan, sijaintiin, demografiaan sekä käyttäytymiseen perustuvaa dataa. Ilmoitukset ovat luonteeltaan palvelevia, minkä takia käyttäjät eivät miellä push-viestejä yhtä herkästi roskapostiksi kuin esimerkiksi uutiskirjeitä. Push-ilmoituksia tukevat käytetyimmät selaimet Safaria lukuunottamatta.

Push-ilmoitus muodostuu neljästä osasta:

  1. Sovelluksen ikoni ja nimi
  2. Otsikko (vastaa sähköpostin otsikkoa)
  3. Viesti
  4. Linkki

Mihin push-ilmoitukset sopivat?

Verkkopalvelut voivat push-ilmoituksilla voidaan sitouttaa kuluttajia ja edistää myyntiä. Push-viestit ovatkin esimerkiksi sähköpostimarkkinointia tehokkaampi tapa tavoittaa kuluttajat, jotka ovat lähes aina älylaitteen tavoitettavissa. Push-ilmoituksiin kiinnittää aina huomiota, kun taas uutiskirje saattaa lentää vilkaisematta suoraan roskakoriin. Hyvin kohdistettuna ja harkittuna push-ilmoitukset ovat tehokas keino kehittää omnichannel-myyntikonsepteja luomalla jatkumoa offline- ja online-asiakaskokemusten välille. Esimerkiksi myymälässä asioineet asiakkaalle voidaan lähettää tarjous verkkokauppaan push-ilmoituksen muodossa tai toisinpäin.

Push-ilmoituksia laatiessa on hyvä varmistaa, että viesti

  • on selkeä, ytimekäs ja huomiota herättävä
  • sisältää tavoitteiden mukaisen call-to-actionin
  • sisältää linkin relevantille sivustolle
  • lähetetään sopivana ajankohtana (ei esimerkiksi yöaikaan)

Myyntiä edistävät push-viestit voivat olla seuraavanlaisia:

  • tieto alennuskoodeista ja -kampanjoista (verkossa tai myymälässä)
  • muutokset tuotehinnoissa
  • muistutus lisätilauksista
  • tieto uusista tuotteista
  • muistutus hylätystä ostoskorista
  • uudelleenmarkkinointia vanhoille asiakkaille
  • kehotus tutustua palveluun tai johonkin sen osaan

Brändin luotettavuutta ja asiakastyytyväisyyttä lisäävät push-viestit voivat olla esimerkiksi:

  • tietoa eksklusiivisesta tapahtumista
  • tieto kanta-asiakastilin tapahtumista (esimerkiksi pistesaldo)
  • tieto tilauksen etenemisestä (tilaus lähetetty/saapunut postiin/palautus vastaanotettu)
  • muuta tietoa, joka voi olla asiakkaalle hyödyllistä (esimerkiksi säätiedote, uutiset)

Miten push-ilmoituksia hyödynnetään?

Push-ilmoituksilla voidaan kiinnittää kuluttajien huomio silloin, kun he ovat valmiita ostamaan, tutkimaan ja selaamaan. Näin push-ilmoitusten hyödyntäminen toimii käytännössä:

  1. Kysy lupaa push-ilmoitusten lähettämiseen. Useimmiten ilmoitusten tilaamista kannattaa tarjota vasta, kun käyttäjä on selannut verkkosivujasi muutaman minuutin. Varmista siis, että verkkosivusi tukevat mielikuvaa luotettavasta ja lisäarvoa tuottavasta brändistä, johon kuluttaja sitoutuu mielellään.
  2. Selvitä kohderyhmät. Tutki push-ilmoitusten tilanneiden käyttäytymistä ja jaa käyttäjät relevantteihin kohderyhmiin esimerkiksi sijainnin tai ostokäyttäytymisen mukaan.
  3. Laadi eri ryhmille kohdennettuja push-viestejä. Kuluttajat ovat kaikissa kanavissa herkkiä spämmille, mikä on omiaan aiheuttamaan kielteistä suhtautumista brändejä kohtaan. Mieti siis tarkkaan, millainen viesti on kohderyhmälle hyödyllinen ja kuinka usein push-viestejä kannattaa lähettää. Pohdi siis viestin tärkeyttä käyttäjien näkökulmasta sekä heidän herkkyyttään markkinointiviesteille.
  4. Analysoi tuloksia. Seuraa analytiikasta, miten push-viestit toimivat ja tee parannuksia tulosten pohjalta.