Mitä ovat push-ilmoitukset?
Push-viesteillä tarkoitetaan reaaliaikaisia ilmoituksia, joita sovellukset lähettävät työpöydälle tai älylaitteeseen. Esimerkiksi Facebook voi ilmoittaa älylaitteen käyttäjää uudesta kommentista push-ilmoituksella. Verkkopalvelu voi push-viesteillä ilmoittaa esimerkiksi alennuskampanjan alkamisesta tai tilauksen etenemisestä – mahdollisuudet herättää kuluttajan huomio ostopolun varrella ovat rajattomat.
Push-ilmoituksia voi saada progressiivista sovelluksista ja natiivisovelluksista, ja niiden lähettämistä varten sovellukset kysyvät aina lupaa. Progressiivisten sovellusten kautta push-ilmoituksilla on mahdollista tavoittaa suurempia yleisöjä, kun ilmoituksia voidaan lähettää kaikille verkkosivujen vierailijoille (jotka viestit sallivat) ilman, että heidän täytyy rekisteröityä tai ladata applikaatio laitteeseensa.
Push-viestien kohdentamisessa voidaan yhdistää ajankohtaan, sijaintiin, demografiaan sekä käyttäytymiseen perustuvaa dataa. Ilmoitukset ovat luonteeltaan palvelevia, minkä takia käyttäjät eivät miellä push-viestejä yhtä herkästi roskapostiksi kuin esimerkiksi uutiskirjeitä. Push-ilmoituksia tukevat käytetyimmät selaimet Safaria lukuunottamatta.
Push-ilmoitus muodostuu neljästä osasta:
- Sovelluksen ikoni ja nimi
- Otsikko (vastaa sähköpostin otsikkoa)
- Viesti
- Linkki