17 pro-vinkkiä: Näin syntyy kannattava verkkokauppa

Verkkokaupan kehitys

Uusi vuosi on täällä ennen kuin huomaammekaan, mikä tarkoittaa tuoreita kehityshankkeita monelle yritykselle. Tämän kunniaksi listasimme parhaimmat vinkkimme verkkokaupan perustajalle tai ylläpitäjälle. Ota seuraavat ammattilaisten vinkit huomioon jo suunnitteluvaiheessa ja pääset parhaimpaan lopputulokseen.

 

 

1. Pidä mielessä asiakkaasi näkökulma. Sivuston on oltava helppokäyttöinen, nopea sekä yrityksen brändin mukainen. Visuaalinen vau-efekti on hyvä asia ensimmäisen kolmen sekunnin ajan, mutta sen jälkeen toiminnallisuus ratkaisee. Jos tuotteita on vaikea löytää tai kategoriat eivät ole toimivia, vaihtaa asiakas ostopaikkaa.

2. Seuraa toimialan suuria toimijoita: erityisesti kansainvälisillä markkinoilla on erinomaisia verkkokauppoja. Suurilla resursseilla sekä kävijämäärillä saadaan huomattavasti tarkempia tuloksia, joiden pohjalta verkkokauppaa voidaan kehittää oikeaan suuntaan. Tämän vuoksi ratkaisuista kannattaa usein ottaa mallia.

3. Palaute ja vuorovaikutus. Kerää nöyrästi palautetta asiakkailtasi siitä, mikä toimii ja mikä ei, sekä keskustele tämän jälkeen myös verkkokauppatoimittajasi kanssa mahdollisista jatkotoimista. Lisämyyntistrategioiden tulisi perustua asiakkaan käyttäytymiseen verkkokaupassa: pidä huolta että datan keruu ja hyödyntäminen on alusta asti relevanttia.

4. Valitse toimittaja, joka on sitoutunut projektiisi ja tarjoaa sinulle tukea myös jatkossa. Digitaalisen liikevaihdon kasvattaminen vaatii erillisen strategian, joka tukee muuta liiketoimintaa. Jos jatkokehitykseen ei panosteta, on digitaalisuudesta mahdotonta tehdä kannattavaa. Talon sisäiset resurssit harvoin riittävät jatkuvaan verkkokaupan kehitykseen, joten kumppanin valinnan tärkeyttä ei voi ylikorostaa.

5. Hyödynnä dataa verkkokaupan ulkoasun sekä toiminnallisuuden suunnittelussa. Käyttöliittymäsuunnittelu ei ole arvauspeliä. Viimeistään digitaalisen liiketoiminnan myötä joudut aidosti varmistumaan siitä, millaista kohderyhmäsi ostokäyttäytyminen on ja miten sitä voidaan tukea. Mitkä mittarit ovat juuri sinun liiketoiminnassasi merkityksellisiä? Älä myöskään kerää dataa pelkästä keräämisen ilosta, vaan muista että sen hyödyntäminen ratkaisee pelin.

6. Älä unohda markkinointia: tuotesuositukset, uudelleenmarkkinointi, dynaamiset tuotemainokset, hakumainonta ja niin edelleen. Vaikka verkkokauppasi olisi kuinka hieno, eivät kävijät eksy sinne vahingossa. Miten palkitset sitoutuneita asiakkaita ja pidät huolta siitä, että he tulevat ostoksille jatkossakin? Entä miten heidän olisi helpointa löytää juuri itselleen sopivimmat tuotteet.

 7. Verkkokaupan on oltava responsiivinen. Tämä tarkoittaa käyttökokemuksen toteuttamista eri päätelaitteisiin. ◦ Saavutat mahdollisimman suuren yleisön ◦ Käyttö on mahdollista kaikilla päätelaitteilla ◦ Suuri vaikutus hakukoneoptimointiin

8. Sivuston tulee olla testattu myös eri selaimilla sekä selainversioilla.

9. Verkkokaupan nopeus ei ole hifistelyä, vaan aito kilpailuetu. Amazonin tutkimuksen mukaan jokainen 100ms lisää latausaikaa vaikuttaa konversioon -1%. Tällä on merkitystä myös hakukonenäkyvyyteen, sillä Google painottaa sivuston nopeutta yhtenä kriteerinä hakutuloksissaan.

10. Vain toteutuneet maksutapahtumat lisäävät liikevaihtoa. Huolehdi siis siitä, että verkkokauppa tarjoaa ostoskoriin lisäyksen jälkeen selkeän polun kassalle. Tarjoa asiakkaillesi monipuoliset maksutavat, mielellään kaikki mitä vain suinkin pystyt. Älä myöskään unohda osamaksutapoja, sillä ne nostavat konversiota sekä keskiostosta.

 11. Ennustava ja virheenkorjaava tuotehaku, joka huomioi myös eri päätelaitteet. Kiireisimmät asiakkaat eivät halua tai ehdi selailla kategorioita, vaan käyttävät hakuominaisuutta nopeaan ostotapahtumaan. Mikäli hakukenttä vaatii täydellisen oikeinkirjoituksen näyttääkseen sopivat tuotteet, saattaa hätäisin asiakas hermostua ja poistua suorittamaan ostoksensa toisaalle.

12. Huomioi, että suuri osa verkkokaupankäyttäjistä saapuu hakukoneesta muulle kuin etusivulle. Tämä asettaa vaatimuksia käyttöliittymäsuunnittelulle: Miten rakentaa ostopolku järkeväksi myös alasivuilta? Miten ohjaat asiakastasi ja onko sivujen välillä liikkuminen intuitiivista?

13. Tee yhteydenotto mahdollisimman helpoksi. Tarjoa, jos mahdollista, live-chat.

14. Laatu korvaa määrän some-painikkeissa. Vaikkakin sosiaalisen median painikkeet ovat tärkeitä, valikoi niistä vain merkityksellisimmät yrityksellesi. Olemme myös eräissä mittauksissa huomanneet niiden laskevan konversiota tuotesivulla.

15. Anna selkeät ohjeet tuotteiden palauttamiseen ja vaihtamiseen sekä toimituksen kestoon. Mikäli toteutat markkinointikampanjoita, suunnittele etukäteen tarvitseeko toimitusehtoja soveltaa kampanjan määräajaksi. Viesti tästä selkeästi, sillä puutteellinen tai epäselvä viestintä vähentää luotettavuutta.

16. Rakenna luottamusta esimerkiksi kasvollisuudella, tuotearvosteluilla ja selkeillä toimitusehdoilla. Verkkokaupan suurin haaste on riittävän tiedon antaminen ostopäätöksen tueksi. Hyödynnä tässä esimerkiksi yrityksesi myyjiä ja kysy heiltä, mitkä ovat yleisiä kysymyksiä ostoksiin liittyen.

17. Kerää asiakkaiden lupa sähköpostimarkkinointia varten ja palkitse heidät markkinointilistalle liittymisestä.