Joukkoliikenteen innovaatioita – Lamia Flow hackathonin parhaat palat

Lamia Flow hackathon

Järjestimme Lamia Flow hackathonin yhteistyössä HSL:n kanssa 28.-29.9.2019. Tapahtuma kokosi yhteen paljon uusia ideoita ja mikä parasta, meillä oli myös todella hauskaa! Hackathonin eri projekteissa hyödynnettiin HSL:n avointa dataa, joka taipui moniin eri sovelluksiin. Kaikki kuitenkin tähtäsi samaan maaliin, kohti parempaa, läpinäkyvämpää ja ennustettavampaa joukkoliikennettä.

Puolenpäivän aikaan lauantaina 28.9. innokas joukko täytti Lamian toimiston. Oli aika aloittaa Lamia Flow joukkoliikenne-hackathon yhteistyössä HSL:n kanssa. Oli positiivinen yllätys, miten kansainvälinen ja monialainen osallistujajoukko oli tullut paikalle – osallistujia oli yli 10 eri maasta ja osaamisalueet ulottuivat aina designista frontendiin ja backendistä data scienceen. Kun koko tämä osaaminen laitettiin yhdeksi päiväksi yhteen, odotukset olivat korkealla!
 

Hackathon alkoi aamiaisella

 

Eager participants waiting to start the hack


Tapahtuma alkoi lyhyellä HSL:n esittelyllä, jonka piti Sami Räsänen. Esityksestä näimme, miten paljon erilaista avointa dataa HSL tarjoaa ja lisäksi, millaisia omia projekteja HSL:llä on käynnissä.
 

HSL:n Sami Räsänen presentoimassa avoimesta datasta


Sen jälkeen Lamian projektileadit ottivat vetovastuun ja hyvin nopeasti kaikki 10 tiimiä jo työskentelivät valittujen joukkoliikenneongelmien parissa.
 

Project The Passenger planning

 

team Systik working

 

HSL open data

 

Tässä muutamia ongelmia, joita tiimit ratkoivat:

  • Miten selvittää, miten pitkälle ja mille asemalle pääsee 30 minuutin kaupunkipyörällä?
  • Miten arvioida, onko jollain asemalla kaupunkipyöriä vapaana ja ovatko ne ehjiä vai rikkinäisiä?
  • Miten arvioida matkustajamääriä yksittäisissä raitiovaunuissa reaaliaikaisesti?
  • Voisiko eri tietolähteistä yhdistellä julkisten palveluiden dataa ja luoda koko HSL:n alueesta yhden eri alueita vertailevan palvelun, joka näyttäisi kaikki julkiset palvelut kuten joukkoliikenteen helppouden ja koulujen läheisyyden per alue?
  • Miten luoda virtuaalinen matkustaja erilaisten matkustajaskenaarioiden simulointiin?
  • Miten visualisoida maastoa ja tarjota visuaalisia vihjeitä bussipysäkkien ympäristöstä 2D-karttoja paremmin – erityisesti jalankulkijoiden suunnistamisen helpottamiseksi?

     
Tram Jam -projekti

 

Bike Helsinki -projekti

 

Hackathon alkoi launtaina puolen päivän aikaan ja jatkui pitkälle yöhön. Muutaman tunnin yöunilla tiimit palasivat sunnuntaina toimistolle esittämään projektinsa. Siinä kohtaa oli selvää, että hackatonista oli syntynyt useita loistavia projekteja ja voittajan valitseminen olisi vaikeaa. Avoimuuden ja reiluuden hengessä päätimmekin antaa ahkerien osallistujien itsensä valita voittajan äänestyksellä.

Vaikka tiimit olivat työskennelleet 24 h, jokaisesta esityksestä välittyi aito into ja energia. Oli ilo nähdä, miten kova työ oli tuottanut hienoa tulosta!
 

30min station projektin esitys

 

Know your neighborhood -projekti esiintyy


Voittajaprojekti oli neljän lahjakkaan Aalto-yliopiston opiskelijan kaupunkipyöräprojekti. Heidän rakentamansa sovellus näytti, kuinka monta pyörää millä tahansa asemalla oli saatavilla ja lisäksi ennusti, kuinka moni pyöristä oli rikki. Tiimi ehti jopa testata sovellustaan aikaisin sunnuntaiaamuna ja se toimi! Lämpimät onnittelut voittajatiimille!
 

voittajatiimi


Voimme ylpeänä todeta, että onnistuimme luomaan parempaa julkista liikennettä uusilla ideoilla ja sovelluksilla!

Haluatko tutustua projekteihin tarkemmin? Projektiesitykset nauhoitettiin, katso video täältä >>