Miksi kilpailijoiden vakoileminen on olennaista yrityksen menestymisen kannalta?

Osa yrityksen kasvustrategian menetelmistä on mediaseksikkäitä, kun taas aidosti toimivat kikat saattavat jäädä julkisen keskustelun ulkopuolelle. Kilpailijoiden vakoilu, kyttäys tai stalkkaus tipahtaa tähän kategoriaan. Löytääksesi menestyksen salaisuudet sinun tulee siis vain alkaa vakoilla kilpailijoitasi. Tämä voi kuulostaa karulta, mutta lue ihmeessä pidemmälle.

Kun olet tietoinen menestyvien yritysten nykytilasta ja tulevaisuuden suunnitelmista, voit paremmin inspiroitua heidän käyttämistään menestysstrategioista. Parasta tässä on se, että kaikki "työ" voidaan suorittaa mukavasti kotitoimistosta käsin. Kaikki tarvitsemasi tieto on saatavilla: täytyy vain tietää, mistä etsiä. Moraalisena sivuhuomautuksena lisättäköön, että et ole tekemässä mitään väärää. Käytät vain kaikille saatavilla olevaa tietoa luodaksesi yrityksellesi kilpailuedun. Suhtaudu tähän opettavaisena seikkailuna. Kyse on siis yleispätevällä business-kielellä kilpailija-analyysistä.

Mitä voit oppia vakoilemalla kilpailijoitasi?

Pätevällä stalkkauksella voit kerätä liiketoimintasuunnitelmaasi varten paljon arvokasta tietoa, kuten:

  • Hinnoittelu. Selvittämällä kilpailijoidesi hinnat ymmärrät, mikä on kohtuullinen hinta tuotteillesi tai palveluillesi. Näet, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan, ja voit päättää, haluatko kilpailla hinnalla (myymällä halvemmalla kuin kilpailijasi) vai jollakin toisella alueella, kuten tuotteen laadulla tai asiakaspalvelulla.
  • Markkinointi. Kilpailijoidesi markkinointimateriaali on kaikkien nähtävillä. Kun näet, mitkä markkinointikampanjat toimivat kilpailijoillasi, saatat oivaltaa, mitkä voisivat toimia sinulla. Näiden tietojen avulla voit joko päättää pysytellä turvassa ja seurata muita tai haarautua ja kokeilla jotakin täysin uutta.
  • Rekrytointistrategiat. Kuinka kilpailijasi rakentavat tiiminsä? Millä strategialla he löytävät hyvät työntekijät? Minne he sijoittavat työnhakuilmoituksensa? Näet myös, millaisia taitoja voit tarvita palkatessasi henkilökuntaa auttamaan sinua yrityksesi pyörittämisessä.
  • Mitä markkinoilta puuttuu. Ovatko kilpailijasi todella täyttäneet markkinat? Selvittämällä, kuinka kilpailijasi toimivat, näet, jos jokin on jäänyt huomaamatta. Voit hyödyntää markkinarakoa sijoittamalla itsesi paikkaan, jonka he ovat jättäneet huomiotta.
  • Kuinka heidän asiakaspalvelunsa toimii. Tarkkailemalla sitä, kuinka kilpailijasi ovat vuorovaikutuksessa asiakkaisiinsa, näet mitä alallasi vaaditaan asiakkaiden pitämiseksi tyytyväisenä.

Pro-vinkit vakoiluun eli näin teet hyvää kilpailija-analyysiä

Se kuinka käytät uusia vakoilutaitojasi, on itsestäsi kiinni. Kannattaa käyttää tunti tai pari viikossa pitääksesi itsesi ajan tasalla kilpailijoiden tekemisistä. Vakoilua ajatellen parhaat yritykset ovat niitä, jotka menestyvät alallasi. Et voi varmasti tietää, mitkä yritykset ovat menestyviä, mutta voit etsiä esimerkiksi seuraavanlaisia johtolankoja.

  • Etsi yrityksiä, joilla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän seuraajia heillä on Facebookissa, Twitterissä ja Pinterestissä, sitä paremmin heillä menee.
  • Käy läpi Google-haussa näkyvät mainokset alaltasi. Jos yrityksellä on rahaa käytettäväksi mainoksiin, se on joko epätoivoinen tai heillä on vahva mainosstrategia, joka luo johtolankoja.
  • Tarkista sijoitus Googlessa, kun haet yrityksen tuotteita tai palveluja. Mitä lähempänä ne ovat ensimmäistä sivua hakutuloksissa, sitä paremmin yrityksellä menee. (suosittelen käyttämään Googlen hakutyökaluja, jotta saat puolueettoman tuloksen)
  • Tarkista yrityksen verkkosivun Alexa-sijoitus. Tässäkin tapauksessa korkeampi sijoitus tarkoittaa parempaa menestystä.
  • Tee Google News –haku ja katso, kuinka monissa uutisissa yritys mainitaan. Jos yritys saa lehdistöltä huomiota, erityisesti jos sanomalehdet julistavat menestystä, he tekevät asioita oikein.
  • Tarkasta kilpailijoidesi tilinpäätöstiedot, sillä sieltä löytyy hyvin päljon relevanttia tietoa kuten: paljonko yritys käyttää tuotekehitykseen yms. muuhun rahaa. Tästä voit päätellä mitä he aikovat mahdollisesti tehdä tulevaisuudessa.
Miten tehdä kilpailija-analyysi

Opi muiden virheistä

Stalkkausharrastusta ei kannata keskittää pelkästään vakiintuneisin tai menestyviin yrityksiin, sillä myös toisenlaiset esimerkit opettavat. Etsimällä yrityksiä, jotka ovat taloudellisissa vaikeuksissa, voit selvittää mitä on tehty väärin. Ethän halua toistaa näitä samoja virheitä. Kannattaa pitää silmät auki myös aloittavien ja tulevien yritysten osalta. Jokainen yritys aloittaa tyhjästä, joten on järkevämpää arvottaa kasvutahtia ja kannattavuutta kuin nykyistä liikevaihdon kokoa. Jo pelkästään selaamalla eri yrityksiä ja analysoimalla niiden toimintaa olet todennäköisesti oppinut paljon. Jatka samaan malliin, sillä uteliaisuus kehittää!