Black Friday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Friday on epävirallinen ”juhlapäivä”, joka on kuitenkin nykyisin vapaapäivä suurimmalle osalle amerikkalaisista. Päivän katsotaan aloittavan joulunajan ostoshulinan ja vuodesta 2005 lähtien Black Friday onkin ollut koko vuoden merkittävin ostospäivä Pohjois-Amerikassa. Noin kymmenen vuotta jälkijunassa juhla rantautui myös Suomeen ja nettikaupat ovat kohdistaneet hurjimmat alennuksensa juuri tälle päivälle. Juhlaa vietetään kiitospäivän jälkeisenä perjantaina eli tänä vuonna juhla sattuu perjantaille 24.11.2017. Kasasimme tähän postaukseen muutaman vinkin verkkokaupan ylläpitäjälle: Miten hyödyntää vuosittainen ostomanian huipentuma omassa liiketoiminnassa?

  • Varaudu kohonneeseen kävijämäärään verkkokaupassasi: ennakoi mahdolliset tekniset viat ja serverin kuormittuminen.
    • Verkkokauppaan kannattaa tehdä nopeusoptimointia, jolloin vähemmillä palvelinresursseilla pystytään palvelemaan suurempi joukko käyttäjiä.
    • Hyvä ennakkovarautuminen on esimerkiksi tehdä kauppaan kuormitustesti, jolla pystytään hakemaan järjestelmän kokonaiskestävyys kävijämäärien suhteen. Kokonaisuuden koostuessa hyvin monesta suorituskykyyn vaikuttavasta elementistä, tämän maksimirajan pelkkä arviointi on hyvin hankalaa.
    • Mikäli verkkokauppa on sijoitettu modernille cloud-tyyppiselle alustalle, on mahdollista rakentaa järjestelmästä automaattisesti skaalautuva kävijämäärien mukaan.

  • Rakenna alennusstrategia. Osa yrityksistä näyttää esimerkiksi yhden tarjouksen per päivä ja jakaa kokonaisuuden viikon ajalle. Muista myös aloittaa kampanjointi riittävän ajoissa, jotta asiakas tietää hakeutua yrityksesi verkkokauppaan. Olisivatko somekanavien bannerit hyvä tapa olla "esillä" teeman suhteen? Entä sähköpostimarkkinointi? Nyt kun yhä useampi yritys on herännyt Black Friday -päivään, niin kilpailukin kovenee.

  • Luo kampanjasivu ja hyödynnä tuleva joulusesonki. Moni tekee mielellään jo marraskuun lopulla isoimmat joululahjahankinnat, kunhan alennukset ovat riittävän suuria. Muista huomioida varastosaldot riittävän aikaisin ja mieti asiakaslupauksesi tarkkaan. Onko tarjous voimassa vain 100 nopeimmalle vai lupaatko kaikille tilaajille saman alennuksen volyymeista riippumatta? Mitä tuotteita kannattaa kampanjoida juuri tässä sesongissa? Jos päätuote loppuu, niin mitä korvaavia tuotteita on?

  • Jos verkkokaupan lisäksi yritykselläsi on kivijalkamyymälä – mieti pelisäännöt tarkasti jo ennakkoon. Saako samat tuotteet tilattua myös myymälästä vai ovatko tarjoukset voimassa vain netissä? Kouluta myös myyjät ja valmista heidät mahdolliseen yleisöryntäykseen. Tarvitaanko lisäresursseja? Alennukset ovat hyvä tapa saada uusia asiakkaita, mutta palvelukokemus ratkaisee vahvasti sen, tulevatko he uudelleenkin.

  • Hyödynnä kumppanit. Netissä on sivuja jotka keräävät yhteen kaikki Black Friday -yritykset, joten muista huolehtia että yrityksesi löytyy listalta.

  • Huomioi toimitusajat. Pystytkö sitoutumaan samoihin toimitusaikoihin kuin normaalisti vai tulisiko niihin ottaa lisäaikaa? Ole realistinen ja ilmoittaa selkeästi asiakkaallesi Black Friday -toimitusehdot, mikäli ne poikkeavat yleisistä ehdoista.

  • Aloita ensi vuoden suunnittelu riittävän ajoissa. Et ole varmasti ainut viime tipan toimija, mutta vuoden suurin kulutusjuhla kannattaa käyttää fiksusti hyväkseen. Parhaimmillaan luot konseptin, jota on helppo toistaa tulevinakin vuosina. Hyödynnä jälkimarkkinointi.