Lähtötilanteessa Luhdalla oli yli 10 eri brändien verkkokauppaa ja sivustoa, joita kehitettiin ja operoitiin erillään. Haasteena oli teknologinen hajautuminen, verkkokaupan hitaus ja asiakas-flow’n jakautuminen useisiin palveluihin. Palveluiden jatkokehittäminen oli vaikeaa, koska ne olivat omilla alustoillaan eikä niiden välille voitu rakentaa synergiaa. Myynnillisesti verkkokauppakokonaisuus ei palvellut Luhdan tavoitteita eikä yksittäisen palveluiden jatkokehityksellä uskottu saatavan aikaan toivottua kasvua. Lisäksi Luhta-brändillä ei ollut omaa verkkokauppaa.
Luhta lähti kehitysprojektiin selkeällä tavoitteella: uusi Luhta-brändin alla oleva verkkokauppa ulos Black Fridayksi. Projektiin kerättiin parhaat osaajat jokaiselta osa-alueelta, designista, ohjelmistokehityksestä, verkkokaupasta, maksupalveluista ja hakukoneoptimoinnista. Luhta valitsi Lamian multivendor-projektin johtoon ja vastaamaan teknologioista sekä ohjelmistokehityksestä.