Miten luoda lisäarvoa datalla?
Hyvässä mittaristossa syy-seuraussuhteet on huomioitu ja käyttöön saadaan aidosti liiketoiminnan kannalta tärkeitä mittareita. Käyttötarkoituksia voivat olla mm. myynnin tehokkuuden mittaristot, verkkosivun kehitys tai markkinoinnin mittaristo. Online-kanavat ovat täynnä erilaista dataa, mutta sen tulkitseminen vaatii laajan ymmärryksen ecommerce-kentästä ja analytiikasta. Miten dataa tulisi tulkita, mihin lukuihin voi luottaa ja mitkä kasvutavoitteet ovat datan valossa kannattavia?
KPI-kehitys ei saa jäädä strategian tasolle
KPI (Key Performance Indicator) -määrittely tehdään workshop-henkisesti. Usein tähän menee noin kolmisen tuntia aikaa, jolloin käymme asiakkaan kanssa läpi verkkosivun tai -palvelun liiketoiminnalliset tavoitteet: mihin toimintoihin kävijöitä halutaan ohjata ja miten, miten tavoitteisiin päästään lyhyellä sekä pitkällä aikavälillä. KPI-workshopissa esitellään myös lyhyesti verkkoanalytiikan perusteet ja KPI-kehityksen edut, minkä jälkeen edetään analytiikan perustamiseen. Tärkeintä on saada henkilöstö sitoutumaan toimenpiteisiin ja motivoida heitä työskentelemään yhteisten tavoitteiden mukaisesti.