5/6/2020
Tunnisteet
Ohjelmistokehitys
Headless on ollut ohjelmistokehitysalan kuuma puheenaihe jo 2-3 vuotta ja tässä kohtaa voidaankin jo sanoa, että headless on tullut jäädäkseen. Valinta headlessin ja perinteisen, monoliittisen ratkaisun välillä riippuu silti aina liiketoiminnan tarpeista eikä ole itsestään selvä. Tässä blogissa sukellamme headless-ratkaisun hyötyihin ja toisaalta haasteisiin sekä avaamme, miten olemme hyödyntäneet tätä teknologiaa digihankkeissamme.
Kun mietitään ecommerce- ja CMS-alustan frontend-puolta, headless-lähestymistapa on yksi vaihtoehto. Käytännössä se tarkoittaa, että järjestelmän frontend on erotettu muusta “monoliittijärjestelmästä” omaksi sovelluksekseen, joka viestii backend-järjestelmän kanssa API:en kautta.
Perinteinen tapa tämän tyyppisissä projekteissa on ollut rakentaa frontend ja backend yhteen järjestelmään.
Erityisesti viimeaikaisten projektiemme perustella voimme sanoa, että headless-teknologia on nyt kehittynyt varteenotettavaksi vaihtoehdoksi suurimpaan osaan ecommerce- ja CMS-alustaprojekteja. Tämä johtuu siitä tosiasiasta, että hankkeiden alkuvaiheen ongelmat web-sovellusten JavaScript-frameworkien kanssa on ratkaistu.
Kyseinen teknologia ei luonnollisesti sovellu kaikki tapauksiin ja voi aiheuttaa lisätyötä ohjelmistokehityksessä. Merkittävissä digikehityshankkeissa on kuitenkin usein niin paljon frontend-räätälöintiä, että headless-lähestymistapa on perusteltu.
Tämän lisäksi me Lamialla olemme kehittäneet perustason setupin Magento 2 ja Drupal headless frontend -puolelle, mikä mahdollistaa sen, ettei kaikkia frontend-toiminnallisuuksia tarvitse rakentaa kustomointeina tyhjästä.
Headless-teknologia ei sovi kaikkeen. Jokainen hanke vaatii huolellista suunnittelua sekä asiantuntemusta teknologiavalintaan, jonka pitää pohjautua aitoihin user storyihin, featureihin ja arkkitehtuurivaateisiin.
Projektien teknisessä toteutusvaiheessa tavoitteena pitäisi aina löytyy oikeat pitkän aikavälin ratkaisut liiketoiminnalle. Siksi on tärkeää luoda digitaalinen roadmap, jonka avulla tehdään kestäviä, tulevaisuuden tarpeet huomioivia valintoja. Näin sekä tämän päivän että tulevaisuuden päätökset voidaan tehdä aitojen liiketoimintatarpeiden ja parhaan arkkitehtuurin pohjalta.
Mietityttääkö headless? Haluaisitko testata, voisiko se olla sopiva ratkaisu digikehitystarpeisiisi? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!
"Headless-teknologian hyödyt ovat kasvaneet koko ajan ja kasvavat edelleen myös tulevaisuudessa."
Täällä ei ole mitään!