Miten optimoida tuotetiedot verkkokaupassa?

Tuotetietojen optimointi

Verkkokaupan oleellisin osa ovat luonnollisesti tuotteet. Tuotedata on myös monesti laiminlyödyin osio kauppaa perustettaessa ja ylläpidettäessä. Seuraavassa on joukko ideoita, joita soveltamalla pystyt parantamaan tuotedatan laatua, konversiota sekä lisämyyntiä verkkokaupassa.

  • Sivulla pitäisi olla selkeä seuraava steppi, joka käyttäjän tulee ymmärtää kolmen sekunnin kuluessa. Erota ostopolku esimerkiksi esiin pomppaavilla väreillä.

 

  • Toivelista on hyvä ominaisuus, parhaimmassa tapauksessa käyttäjälle annetaan mahdollisuus koota monia toivelistoja. Toivelistan nimi ei tarvitse olla “toivelista”, vaan tässä on järkevää käyttää kaupan brändiin soveltuvaa, houkuttelevaa termiä. 

 

  • Jos mahdollista, anna myös sisäänkirjautumattomien käyttäjien tehdä toivelistoja: näiden tallentamiseen voidaan vaatia esim. sähköpostiosoite. Tällöin saat kerättyä arvokkaita osoitteita esimerkiksi uudelleenmarkkinointia varten. 

​​​​​​​

  • Käytä tuotesivuilla elementtiä “Muut tämän tuotteen ostaneet ostivat myös”

​​​​​​​

  • Ostoskorissa on erinomainen paikka näyttää tuotteisiin liittyviä lisätarvikkeita, jotka muuten unohtuisivat helposti, esim. akut kameraan jne.

​​​​​​​

  • Pidä tuotteen kuvausteksti tiiviinä, ja tarvittaessa käytä “katso lisää” -tyyppistä toteutusta. Hyvä tapa on jakaa kuvaus myös lyhyeen ja pitkään kuvaukseen, sillä jos pitkä kuvaus hyppää heti silmille, se on sekä visuaalisesti että sisällöllisesti huono.

​​​​​​​

  • Tuotekuvat. Tämän tärkeyttä ei voi painottaa tarpeeksi. Tuotekuvien tulee olla mahdollisimman suuria ja tarkkoja sekä realistisia. Mahdollisuuksien mukaan kuvia olisi hyvä olla eri kuvakulmista sekä tuotteen oikeassa käyttöympäristössä.

​​​​​​​

  • Hienojen kuvien maksimaaliseksi hyödyntämiseksi toteuta kauppaan zoom-toiminto.

​​​​​​​

  • Jos mahdollista, sisällytä tuotevideoita tuotesivulle.

​​​​​​​

  • Jos tuotetietoja on paljon per tuote, on tärkeää huolehtia niiden hyvästä hierarkkisesta järjestelystä siten, että ensisilmäyksellä käytettävissä on houkuttelevin ja oleellisin tietosisältö, mutta toisaalta yksityiskohdat pitää löytyä helposti esim. välilehdiltä tai ladattavista tiedostoista.

​​​​​​​

  • Rohkaise asiakkaita kirjoittamaan arvosteluja ja palkitse heitä siitä. 

​​​​​​​

  • Jos tuote jokin tai sen variaatio (esim. koko) on loppu, tarjoa vastaavia tuotteita ja mahdollisuus tilata back to stock -muistutin.

​​​​​​​​​​​​​​

  • Tuotesivulta tulisi löytyä informaatio eri toimitusvaihtoehdoista ja mahdollisesta palautuksesta.

​​​​​​​

  • Jo tuotesivulla voi korostaa maksun turvallisuutta, esim. SSL-salauksesta kertomalla. Tällöin asiakas tietää ostoksen sujuvan turvallisesti jo ostoskoriin lisäyksestä alkaen.

​​​​​​​

  • Kun asiakas napsauttaa "osta "tai" lisää ostoskoriin "-painiketta, näytä välittömästi popup-ostoskori tai muu palaute toimenpiteestä. Jo tässä kohtaa on mahdollista näyttää lisämyyntituotteita.

​​​​​​​

  • Varmista tuotetietojen sekä metatietojen yhtenevyys teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta (h1, h2, titlet, kuvaukset, url, “rich snippets”)

​​​​​​​

  • Luo tärkeistä tuotetiedoista visuaalisia ikoneita tai “labeleita”, jotka voit liittää tuotteeseen. Ikonia klikkaamalla voi aueta lisätietoa tästä tuoteominaisuudesta.

​​​​​​​

  • Pyri luomaan kauppaan automaattisia sääntöjä, esim “vain x kappaletta jäljellä” jne merkinnät tuomaan elävyyttä sekä ainutlaatuisen tarjouksen tuntua.

​​​​​​​

  • Jos mahdollista, näytä arvioidut toimituskulut jo hyvissä ajoin.

​​​​​​​

  • Anna mahdollisuus jakaa tuote kaverille esim. Facebookissa tai sähköpostilla. Julkinen jakaminen sosiaaliseen mediaan kiinnostaa käyttäjiä vain, jos tuotteessa on jotain erityistä.