Käyttäjätestaus valaisee sokeita pisteitä – testissä lastenvaatekauppa

käyttäjätestaus

Käyttäjätestaus on UX-suunnittelun menetelmä, jolla joko suunnitteilla olevaa tai lanseerattua palvelua kehitetään käyttäjän kokemusta hyödyntäen. Lamia toteutti käyttäjätestauksen lastenvaatebrändi Polarn O. Pyret -verkkokaupalle. Poimi tekstin lopusta käytännön vinkit käyttäjätestaukseen.

Tuoreen vanhemman näkökulmasta testin lähtötilanne on mitä otollisin: pieni Mauno-vauva nukkuu sikeästi rattaissaan, kun äiti Kreetta asettuu pöydän ääreen kuulemaan, mitä tuleman pitää. Hän on Lamian Head of Designin Saana Turusen johdolla aloittamassa käyttäjätestausta. Testin kohteena on lastenvaatebrändi Polarn O. Pyretin verkkokauppa, jonka uudistuksen on toteuttanut Lamia.

Käyttäjätestaus on menetelmä, jonka avulla selvitetään palvelun toimivuutta. Sen tavoitteena on selvittää, miten käyttäjät suhtautuvat suunniteltavaan palveluun ja tuoda esille parannuskohteita. Käyttäjätestausta voidaan suorittaa valmiilla palvelulla tai prototyypillä.

Tällä kertaa Turunen on suunnitellut testin selvittämään, miten ostoprosessi sujuu uudistetussa verkkokaupassa. Testiskenaariot käsittävät kaikki ostamisen vaiheet aina tuotteen etsimisestä koon valintaan, ostoskoriin lisäämiseen ja lopulta maksuun. Kreetta on tarkoitukseen ihanteellinen käyttäjätestaaja: hän on neljän kuukauden ikäisen Maunon äiti ja hänelle Polarn O. Pyret-verkkokauppa on tuntematon.

Testausta varten on pöydälle on asetettu kannettava tietokone sekä kirjalliset ohjeet tehtävistä, jotka Kreetan tulee suorittaa: hänen tulee etsiä kesään sopiva ja häntä miellyttävä vaatekappale omalle lapselleen, viedä tuote ostoskoriin ja maksaa se. Kassalla hänen tulee kokeilla lahjakortin lunastamista. Ennen testin aloittamista Turunen muistuttaa Kreettaa, että hän saa suorittaa tehtävät omassa tahdissaan ja pyytää häntä puhumaan ajatuksiaan ääneen.

Polarn O. Pyret on johtava ruotsalainen lastenvaatebrändi, joka on valmistanut laadukkaita ja kestäviä lastenvaatteita yli 40 vuoden ajan. Polarn O. Pyret tunnetaan korkeasta laadusta, toiminnallisista yksityiskohdista ja skandinaavisesta designista. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti valmistetut vaatteet kestävät aikaa ja useita käyttäjiä. Polarn O. Pyretillä on Suomessa verkkokaupan lisäksi 17 myymälää.

tabletti verkkokauppa

Kreetta asettuu tietokoneen eteen ja alkaa selata Polarn O. Pyretin valikoimasta sopivaa kesävaatetta rattaissa nukkuvalle Maunolle. Mauno voisi tarvita kesäksi paidan, housut tai uima-asun, Kreetta pohtii ääneen samalla, kun hän selailee kiinnostuneena verkkokauppaa.

Kreetta pääsee nopeasti ideasta kiinni. Sopivaa tuotetta etsiessä kehuja saavat muun muassa hinta-valitsin, tuotekuvat ja selkeät tuotekategoriat, jotka Polarn O. Pyretin kaupassa perustuvat lasten ikään.

Kreetta kiinnostuu hauskoista laama-kuvioisista housuista. Tuotekuvan lisäksi sivulla on myös asukuva, josta Kreetta inspiroituu.

“Asukuvassa nämä laamahousut on yhdistetty farkkutakkiin. Tästä tuli mieleen, että Maunolla on vastaavanlainen farkkutakki, joiden kanssa nämä hauskat housut sopisivat hyvin”, Kreetta taustoittaa valinnastaan ja siirtyy kassalle tekemään tilauksen.

“Monesti ostaminen on tehty todella vaikeaksi, mutta Polarn O. Pyretin verkkokaupassa on selkeä näkymä. Uutena käyttäjänä tuntuu myös kivalta, että tilauksen tekemiseksi ei ole pakko rekisteröityä”, Kreetta kommentoi ilahtuneena.

Kreetaa miellyttää myös selkeä yhden sivun kassanäkymä, joka on sovitettu PO.P:n mustavalkoiseen, pelkistettyyn brändi-ilmeeseen. Hänellä on ehdottaa pieniä viilauksia: painikkeisiin voisi lisätä väriä, jotta ne erottuisivat vielä helpommin.

Joko olet tutustunut?

Tutustu Polarn O. Pyretin ihastuttaviin tuotteisiin verkkokaupassa

polarn o. pyret

Juuri, kun testaus on loppusuoralla, rattaista alkaa kuulua heräilyn ääniä. Kreetta nostaa syliinsä Maunon, joka kiinnostuneena seuraa näytön tapahtumia, kun Kreetta viimeistelee tilauksen.

Kun vahvistussähköpostit ovat kolahtaneet sähköpostilaatikkoon, Kreetta summaa ajatuksensa: kokonaisuudessaan verkkokauppa oli hyvä kokemus. Hänen mukaansa kokemusta voisi parantaa entisestään lisäämällä suodattimia sekä elämyksellisyyttä esimerkiksi inspiraatiokuvien avulla. Vahvistussähköpostiin hän ideoi inspiroivan kuvan, joka kehottaisi palaamaan kauppaan.

“Sivustolta löytyy kyllä inspiraatio-artikkeleita. Kiireisenä äitinä ilahdun, kun inspiroituminen on tehty mahdollisimman helpoksi”, Kreetta pohtii.

Turunen on tyytyväinen käyttäjätestauksen sujumiseen.

“Käyttäjätestauksia toteutetaan aina useampia, mutta jo muutaman testin perusteella pääsimme kurkistamaan syvemmälle käyttäjäryhmän toiveisiin”, Turunen arvioi.

Käyttäjätestaus on korvaamaton väline, kun halutaan varmistaa, että verkkokauppa palvelee kohderyhmää sen toiveiden mukaisesti. Käyttöliittymästä voidaan tehdä onnistunut ja toimiva parhaiden käytäntöjen avulla. Vielä paremmat edellytykset menestykselle saavutetaan, kun ymmärretään asiakkaita ja heidän tarpeitaan.

“Käyttäjätestaus paljastaa nopeasti kehityskohteet, joille verkkopalvelun kanssa tiiviisti työskentelevä tiimi helposti sokeutuu. Testatessa käyttäjiltä voi myös tulla esille ideoita ja toiminnallisuuksia, joita tiimi ei ole tullut ajatelleeksi.”

Vinkkimme käyttäjätestaukseen

  • Käyttäjätestaus kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Ihannetilanteessa testausta suoritetaan jo verkkopalvelun prototyypillä. Kustannussäästöjä syntyy, kun muokkauksia voidaan toteuttaa suunnitteluvaiheessa.
  • Testaaminen ei vie paljoa aikaa tai kerrytä liikaa kustannuksia, kun testi suunnitellaan huolella. Keskity olennaiseen: Määrittele tarkasti, mitä asiaa tai toiminnallisuutta haluat testata, jotta saat käyttäjätestauksesta parhaan mahdollisen hyödyn. Älä tavoittele liikoja: järjestä mieluummin useampi pienempi testaus, jossa voit pureutua edellisessä havaittuihin ongelmakohtiin tai kokonaan toiseen osioon.
  • Testikysymysten ei kannata olla liian johdattelevia tai rajattuja. Avoimet kysymykset auttavat löytämään ja näkemään sellaista, mitä et itse olisi osannut odottaa.
  • Jo viidellä testihenkilöllä saadaan kerättyä arvokkaita havaintoja. Valitse testaajat vastaamaan palvelun tavoiteltuja kohderyhmiä. Oikeiden testaajien valinnassa voi hyödyntää suunnitteluvaiheessa laadittuja ostajapersoonia ja tunnistettuja kohderyhmiä. Vältä tuttujen ihmisten käyttämistä testaajina. Paras hyöty tulee puolueettomilla testaajilla.