Digitaalinen markkinointi & analytiikka

Datan tulkinta vaatii riippuvuussuhteiden ymmärrystä

Datapalvelut ja analytiikka Lamia

Digitalisaatio on luonut paljon työpaikkoja, joita ei yksinkertaisesti ollut 10 vuotta sitten. Miten Lamian Data Analyst Elisa päätyi alalle? Mikä työssä on tärkeää ja millaisia vinkkejä hän antaa aloitteleville digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoille? 

Pohjanmaalta kotoisin oleva Elisa opiskeli Vaasassa markkinointia ja toimi pitkään finanssialalla, kunnes päätyi Irlantiin pitämään välivuotta. Päivätyönsä oheen hän kaipasi nopeasti lisää haasteita ja aloittikin online-mainonnan opinnot iltakoulussa, jotka kehittivät aiempaa markkinointiosaamista vielä teknisempään suuntaan. Vuoden kestäneen Irlannin kokemuksen jälkeen Elisa aloitti työt Googlen Kööpenhaminan toimistolla.

Itsensä kehittämistä rakastava Elisa nautti Googlen tavasta perehdyttää työntekijät: ensin opiskeltiin intensiivisesti kuukauden verran kahdeksan tuntia päivässä. Tämän jälkeen tuotekohtaisia koulutuksia pidettiin kerran viikossa tai kahdessa, ja uusimpia päivityksiä käytiin läpi jopa päivittäin. Elisa viihtyi työssään, mutta halusi palata Suomeen ja päästä soveltamaan osaamistaan laajemmin markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Google-mainonnasta syvemmälle datan kiemuroihin 

Tänä päivänä Elisa toimii Lamian Data Analystina, jossa hänen vastuulleen kuuluu muun muassa KPI-mittaristojen luominen asiakkaille: niiden avulla voidaan tarkastella digitaalisen liiketoiminnan keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen. Ecommerce-kentässä yritysten seurantaratkaisut menevät tavanomaista verkkosivuseurantaa syvemmälle, sillä trackingissä pitää seurata asiakkaiden käytöstä tuotekohtaisesti. Erilaiset ostoskorianalyysit, ostopolkujen analysointi sekä kannattavuuslaskelmat markkinoinnin ROI:n suhteen ohjaavat koko liiketoiminnan kehitystä. 

Elisa tekee lisäksi tiiviisti yhteistyötä ohjelmistokehittäjien kanssa kehittäen asiakasyrityksille työkaluja mm. big data -analyysiin, koneoppimiseen sekä muihin pilvialustojen kautta saatavilla oleviin moderneihin digitaalisen liiketoiminnan optimointikeinoihin.

 

Elisa Lauttamus
- Elisa

Tärkeää digitaalisessa liiketoiminnassa on se, ettei vaan raportoida tuloksia, vaan pyritään antamaan syvällisiä analyysejä. Suomessa on koneoppimisen osalta aika vähän toimijoita, jotka pystyvät tuottamaan liiketoimintaa ohjaavaa tietoa. Lamialla tutkimme riippuvuussuhteita online-toiminnassa ja pyrimme luomaan ennusteita, jotka ohjaavat digitaalista strategiaa.

Lukujen tulkinta vaatii riippuvuussuhteiden ymmärrystä

Elisan kokemuksen mukaan hyvä Data Analyst hyötyy matemaattisesta lahjakkuudesta ja kyvystä ymmärtää liiketoiminnan lainalaisuuksia mahdollisimman laajasti. Jos pelkästään mitataan lukuja ja tuijotetaan niitä absoluuttisina totuuksina, ei ymmärretä riippuvuussuhteita eri mittareiden välillä. Pitää myös käsittää, mistä yritysten tulos ylipäätään muodostuu.

Data-lähtöinen johtaminen palvelut
- Elisa

Konversioprosentti on hyvä esimerkki: se ei ole pelkästään markkinoinnin harteilla, vaikka niin usein väitetäänkin. Sivustolle saatetaan saada kyllä oikeaa porukkaa, mutta jos tuote ei ole kilpailukykyinen, niin konversiota ei tapahdu. Prosenttilukemaan vaikuttavat muun muassa design-ratkaisut, liikenteen laatu, tuotteet, toimitusehdot, hinnoittelu, sivuston nopeus, kuvien laatu ja kilpailijoiden määrä markkinoilla. Jos esimerkiksi yritys on markkinoiden ainoa tuotetta tai palvelua tarjoava toimija, niin konversioprosentti on luonnollisesti korkea.

Elisan vinkit aloittelevalle online-markkinoijalle

Elisa ohjeistaa uusia digitaalisen markkinoinnin parissa työskenteleviä aloittamaan Googlen sertifikaateista ja perusasioista.

"Massiivisiin projekteihin ei kannata lähteä ilman riittävän syvällistä osaamista, sillä se on kuin rahaa heitettäisiin kaivoon. Opiskelu on tärkeintä ja sen täytyy olla jatkuvaa. Usein ihmiset käyttävät myös vääriä työkaluja: esimerkiksi Google Adwords -kampanjoita rakennetaan selaimen käyttöliittymässä, vaikka tehokkaampaa olisi rakentaa ne Google Adwords Editorissa. Editorissa on todella paljon nopeampaa tehdä massamuokkauksia ja useiden kampanjoiden hallinnointi on organisoitua", Elisa toteaa. 

Elisan top5-sivustoa: 

  1. Search Engine Land: mielenkiintoisia SEO&SEM-uutisia 
  2. Simo Ahava: suomalaisen GTM-gurun blogi, josta poimit hyviä ohjeita ja case-esimerkkejä
  3. Pysy kärryillä Googlen päivityksistä
  4. Facebookin uusimmista päivityksistä luet täällä 
  5. Hyödylliset Google Analytics -vinkit