Analytiikalla tarkoitetaan digipalvelujen yhteydessä liiketoiminnalle tärkeiden mittareiden seuraamista ja tulkintaa. Mittarit voidaan jakaa strategisiin ja toiminnallisiin. Strategisilla KPI-mittareilla seurataan esimerkiksi kokonaismyyntiä tai uusasiakasmäärän kehitystä, kun taas toiminnallisilla mittareilla tarkastellaan esimerkiksi yksittäisten tuotesivujen orgaanisen näkyvyyden kehitystä tai A/B-testien tuloksia.
Liiketoiminnan, myynnin, markkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden tavoitteiden toteutumista kannattaa seurata sekä määrällisillä että laadullisilla mittareilla. Yleisiä analytiikan työkaluja ovat esimerkiksi Google Analytics ja SEMRush. Raportoinnissa voidaan hyödyntää Google Data Studiota.
Verkkokauppojen ecommerce-analytiikka pureutuu asiakaspolkuun itse palvelussa. Mistä tuotteista ja miltä asiakkailta eurot tulevat? Kun verkkokaupassa halutaan kehittää konversioita, on esimerkiksi A/B-testauksen ja käyttöliittymäsuunnittelun kannalta tärkeää nähdä, mitkä ovat asiakkaan kriittisimmät kipukohdat palvelussa. Kehittyneellä analytiikalla on mahdollista nähdä mm. missä kohtaa asiakas keskeyttää ostoprosessin.
Markkinoinnin analytiikka taas keskittyy maksettuun ja ansaittuun näkyvyyteen eri kanavissa. Mistä kanavista asiakkaat tulevat ostoksille? Minkälaiset markkinointitoimet tai kanavat tuovat liiketoiminnalle eniten konversioita?